Epilog hati


Bismillahirrahmanirrahim...

Lama sungguh blog ini dibiarkan tanpa sebarang kata bicara...
Banyak yang saya lalui dan fikirkan dalam tempoh sebulan ini...

Saat iman berada di kemuncak, terasa himmah(kesungguhan) untuk beribadah dan "bekerja" itu tak terkawal dek diri sendiri...
Penat lelah kerana melaksanakan tugas sebagai seorang daei sangat manis..
Senyuman sentiasa terukir di bibir saban hari jasad lemah melayan kerenah adik-adik yang begitu ramah dan macam ragamnya...
Namun, itulah saat yang saya rasakan manisnya sibuk kiranya kesibukan itu adalah kerana berjuang di jalanNya..

Berbeza sama sekali dengan apa yang dirasai sejak akhir-akhir ini...
Saat iman berada di dasar jasad, himmah itu tidak lagi berkobar-kobar..
Ada sahaja alasan yang ditimbulkan si syaitan dan si nafsu hinggakan hilang kemanisan beribadah...
Yang diawla'kan dan bermain di fikiran hanyalah urusan dunia yang takkan putus penghabisannya...

"Banyaknya ronbun(journal) nak kena baca?tak faham pulak tuh..."
"Kankei(relationship) dengan senpai dan sensei kenkyu lagi nak kena jaga.."
"Interview SPA? huh malasnyee..."
"Inshi(exam utk sambung master) pun nak kena study..."
..........................................


Jauh di lubuk hati, kekosongan itu amat terasa...
Namun, kekuatan untuk mengisi kekosongan itu semakin hilang lantaran tompok-tompok hitam semakin memenuhi setiap inci hati ini...
Sahabat-sahabat seperjuangan juga hampir sebulan tidak bersua...
Liqa' di awal semester juga tidak berapa menentu...
Saat itu saya tersentak..
Ternyata tarbiyah zadtiyah diri ini masih belum mampu membentuk peribadi muslim yang didambakan...
Ternyata saya terlalu "berlembut" dengan diri sendiri!!!

"Bayangkan saat iman selemah ini kematian datang??Mahukah kamu menemui Tuhamu saat hatimu penuh dengan 'bermaksiat' padaNya?Bayangkan saat itu Allah tidak mahu memandang wajahmu yang kotor itu? Mahukah kamu dijilat api neraka sedangkan suatu masa dahulu kamu mendambakan syurga yang indah??"

Astaghfirullahala'zim...............................
Astaghfirullahala'zim...............................
Astaghfirullahala'zim...............................

Pernah suatu hari hati kecil saya berkata...
"Dalam blog dan liqa', banyak kata-kata nasihat yang disampaikan pada pembaca, adik-adik dan teman-teman seperjuangan, tapi tidak malukah pada diri sendiri?tidak malukah pada Allah?...sedangkan diri melarang tetapi dosa-dosa itu tetap juga kau ulangi??"

Mengapa kamu suruh orang lain(mengerjakan) kebajikan, sedang kamu melupakan diri (kewajiban) mu sendiri,padahal kamu membaca Al Kitab (Taurat)?Maka tidakkah kamu berfikir?(Al-Baqarah: 44)

Lantaran perasaan bersalah dan malu inilah menyebabkan blog ini terabai buat sementara waktu......
Alhamdulillah Allah itu Maha Pengampun dan Penyayang...
Entah kenapa dalam liqa' baru-baru ini terasa mudah air mata ini mengalir..
mengalir dengan deras bagai arus sungai di hulu..tanpa henti...

D:"macam dengar suara orang nangisla...sapa yerk? ataupun ade orang kaze(selsema)?"
F:"xdengar papepun...."
A: (tersenyum sambil meneruskan tangisan...=)

Saat itu saya sendiri tidak faham dengan diri sendiri....
Selama ini terasa nak nangis, tapi air jernih itu tak keluar-keluar..
Sebaliknya, malam itu mudah sekali tanpa dipaksa...
Setiap bait kata syed qutb dalam muqadimah zilal yang saya baca sangat menyentuh hati pada waktu itu...
Kata-kata semangat dari murabbi yang sangat dirindui begitu mudah menyentuh hati yang sangat kesunyian tika itu....
Alhamdulillah...saat itu hati saya berkata-kata:

"Apa salahnya menulis?apa salahnya mengingatkan manusia di luar sana yang masih tercari-cari?Sekurang-kurangnya dengan menulis kita telah melaksanakan usaha kecil dakwah, malah turut mengingat diri sendiri yang sentiasa memerlukan peringatan....Terutamanya di saat sibuk sebegini...Takkan nak tunggu kita menjadi muslim yang perfect baru nak menyampaikan kebenaran?Fitrah iman manusia itu ada naik dan turunnya.....Inilah peperangan berterusan antara himmah (kesungguhan) dan futur (down), ianya memerlukan jiwa yang hebat melawannya serta jasad yang istiqamah menghadiri taman-taman syurga di dunia sebagai 'vaccine' untuk iman didalamnya."

"Sesungguhnya hati ini lebih cepat berbolak balik daripada isi periuk yang sedang menggelegak" (Ibnu Rawahaah)

Diriwayatkan dari Abu Hurairah, bahawasanya Rasulullah saw bersabda:
"Barangsiapa menyeru kepada hidayah (petunjuk), maka ia mendapatkan pahala sebagaimana pahala orang2 yang mengerjakannya tanpa mengurangi pahala mereka sedikitpun. Dan barangsiapa menyeru kepada kesesatan maka ia mendapatkan dosa sebagaimana dosa orang2 yang mengerjakannya tanpa mengurangi dosa mereka sedikitpun" (H.R Muslim)



masih jauh perjalanan hidupmu ukhti...dekatkanlah dirimu padaNya agar mudah untukmu mengikat hati dengan manusia kerna pemegang kunci hati-hati manusia hanyalah Dia yang Esa....


p/s: mode baca ronbun(journal) vs buku tarbiyyah.....yosh gambarou!!

6 comments:

:::cebisan hatiku::: said...

Salam akk cumel..
hehe...
saya rasa kan.. saya macam kenal la gambaq tu..hehe..gambaq kat takamatsu ike..
btoi x?....
akak...
semoga kita semua thabat di jalanNya insyaAllah..
sayang akak..kerana ALlah...muah2...^_-

FloWeR LoVeR said...

wsalam wbt adik cumell...hehe
ha~ip betol2...that one we took at takamatsu ike,iwate before going back to tokyo last spring holiday...akak sukela tasik tuh...rase nak g lg=)

insyaAllah..moga kite trus istiqamah di jalan ini ye...
rindu awakla^_~

:::cebisan hatiku::: said...

mai la datang lagi..
semoga akak dapat shingaku n dpt dtg cn lagi..amiinnn...

saya ni da berbaibaibai rindu kat akak...waaa....

FloWeR LoVeR said...

insyaAllah ade rezeki smpaila nnti...
amin...thanks nik...isy bertambah2 rindu nih=)
last week akak demam then trus ade exam toeic...hopefully, dptla result yg baik,leh cover marks inshi nnti:)
iA..doakan ye...miss ya~~

:::cebisan hatiku::: said...

insyaAllah..sentiasa doakan...
da ok ke demam ni?..
jgn lupe mkn ubat..
dah;a ade virus tu skunk ni...
syafakillah..
eh..btol ke tuh?..huhu..
odaijini!

FloWeR LoVeR said...

alhamdulillah da sihat.....
cuma sakit jiwa ngan dak kenkyu jek..hehe
insyaAllah jumpe esok pagi ye...da rindu sume org sgt2...>_<
moga Allah lindungi perjalanan kita malam nih...have a safe journey ya ukhti....