Istiqamah dalam mencintaiMu



Hati ini sering bertanya
Di mana Dia dalam hatiku?
Di mana Dia dalam amalku?
Di mana Dia dalam tawakalku?
Kadang hati ini pilu
pilu teramat sangat
Kadang hati ini malu
malu teramat sangat
Kerna hati ini tidak bisa setia dalam mencintaiNya
Kerna hati ini tidak bisa istiqamah dalam mendambakan kasihNya

Ighfirly ya Allah!Ighfirly ya Allah!
Tidak bisa hati ini meraih cintaMu
andai qalbi masih penuh noda duniawi
andai qalbi masih belum mengerti
erti KUSYUK dalam menyemai rindu padaMu

Letakkanlah dunia di tanganku, di genggamanku
dan bukan di hatiku..
agar hati ini bisa mengenang nikmat-nikmat kathirMu
agar hati ini bisa kembali istiqamah
ISTIQAMAH DALAM MENCINTAIMU
ISTIQAMAH DALAM BERMUJAHADAH
menegakkan kalimah LA`ILAHAILLALLAH
kerna telah ku berjanji atas kalimah itu
menjadi SAKSI AL-HAQ pada manusia sejagat!
kerna atas janji itu...
hati ini yakin akan pertemuan denganMu..ya Waduud~
"Thank you Allah...kerna dalam perjalanan yang panjang itu ku temui KEBENARAN dan CINTAMU"



....kerna kesucian cintaMu, hati ini bisa IKHLAS dalam MEMBERI......

Perginya seorang daei...


Bismillahirrahmanirrahim....


Kematian....
Tatkala ia datang
Itulah pengakhiran kehidupan di suatu alam
dan tatkala ia datang
bermulalah kehidupan di alam yang baru
suatu alam yang tiada siapa ketahui
pengakhirannya....
suatu INFINIT!!!
Hanya Dia yang Maha Mengetahui segalanya....

Tersentak...Sedih...Takut..Insaf...
Bercampur baur perasaan hari ini. Pagi-pagi lagi saya search website TV9 untuk menonton rancangan berita siaran stesen televisyen tersebut. Hati tersentak lantaran berita yang disiarkan adalah berkaitan salah seorang ikhwah yang kemalangan jalan raya setelah baru sahaja 4 jam lepas selesai akad nikah, iaitu antara ibadah yang sangat dituntut dan juga menjadi kesukaan Rasulullah s.a.w. bagi umatnya, kejadian berlaku pada hari jumaat, penghulu segala hari . Kemudian, saya baca lagi berita di mailing list, disertakan sekali dengan gambar-gambar yang menyayat hati dan menginsafkan insan-insan yang melihat. "Innalillahiwainnailahiraji`un...."
Sesungguhnya kematian yang kamu lari daripadanya,ia PASTI menemui kamu…”(Al-Jumu’ah:8)

‘Mahu tak kamu tahu apakah perkara yang menjadi pemutus kepada kelazatan dunia?’ Rasulullah pernah bertanya.

‘ Itulah dia mengingati mati..’

Walaupun saya tidak mengenali arwah akhi yang dimaksudkan, namun mungkin kerna atas fikrah yang sama, sedikit sebanyak turut menyentuh hati yang masih baru dalam lapangan dakwah ini.

Kematian datang tanpa kita mampu menjangka bila ia akan berkunjung, walaupun baru sahaja selesai menyarungkan cincin tanpa sempat majlis perkahwinan dilangsungkan. Itulah ketentuanNya. Kita hambaNya yang lemah ini tidak berkuasa untuk menghalang sebarang ketetapanNya. Yang pergi tetap pergi dan yang masih bernyawa perlu meneruskan perjuangan suci ini hingga saat Sang Pencipta memanggil kita pulang ke pangkuanNya.
Moga roh arwah serta kedua ibubapanya diberkatiNya dan ditempatkan bersama orang-orang yang beriman di syurga kelak.

Buat para duat, sama-sama kita luruskan kembali niat, moga redhaNya serta kebahagiaan syurgaNya yang hakiki sentiasa menjadi impian kita sebagai puncak perjuangan kita menegakkan kembali al-haq di atas muka bumi ini.
"Seandainya dunia terjadinya perpisahan, moga di syurga kelak terjadinya pertemuan kembali."

Kadang kita leka mengejar dunia
hingga kita lupa untuk mendekatiNya
kita lupa untuk memohon ampun
atas dosa-dosa lalu
walaupun sesaat...walaupun seminit!
Namun, kematian juga tidak akan menunggu kita
walaupun SESAAT...!
Tiada apa yang mampu dilakukan
saat jasad dan ruh terpisah...
Banyakkanlah muhasabah
Banyakkanlah mengingati mati
Kerna dengan mengingati mati
Hati itu "HIDUP".....

"Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barang siapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam surga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan. "(Ali- 'Imran: 185).


"Ya Allah ya Rabbi, matikanlah kami dalam husnul khotimah"
sumber lain: berita harian

Hati Seorang Daei


Hati yang terluka
itu adalah kebiasaan baginya
kerna tidak semua akan menerima ajakannya
tidak semua akan suka akan ajarannya
itulah fitrah seorang daei.

Namun,
dia juga insan biasa
insan yang serba kekurangan
insan yang bisa menangis
tika kebenaran yang dibawa
ditolak bulat-bulat oleh masyarakat sekeliling..
Kenapa begitu sukar
untuk manusia menerima al-haq itu?
Kenapa al-batil tetap menjadi pilihan mereka?
walau berbuih sudah mulut menyatakan kebenaran!

Kerna itu adalah ketetapan Illahi..
tiada paksaan dalam menerima hidayah
lantaran ia adalah hak milik sang pencipta.

Seorang daei...
walau hatinya dihiris luka
dari kata-kata pedih manusia
dari reaksi yang mengharukan
Itulah hakikat yang harus diterima
Kerna dia hanyalah perantara
Kerna dia hanyalah penyebab
untuk hidayah Allah itu sampai
pada manusia yang terpilih...

Wahai insan yang bergelar pembela agama suci
Cerminlah dirimu...
andai kata hidayah itu sukar sampai pada insan di sekelilingmu
Reflekkanlah dirimu kembali..
adakah usahamu setimpal dengan apa yang diimpikan?
adakah hatimu cukup ikhlas dalam bekerja?
adakah redhaNya yang kau dambakan?
adakah cintaNya yang kau rindui?
andai cinta tanpa kusyuk ,
andai kasih tanpa redha,
andai sayang tanpa ikhlas,
keringlah hati sang pendamba cinta suci....
keringlah hati sang pembela agama suci....
kerna hati seorang daei itu...
memancarkan kelembutan jiwanya..
menjelmakan keikhlasan perjuangannya..

Teguhkanlah hatimu untuk terus berjuang
kerna ikhlas dan sabar itu kunci hati seorang daei.


Sabda Rasulullah S.A.W;
"Allah menjamin seseorang yang berjihad fi sabilillah, yang keluar dari rumahnya tiada yang lain hanyalah untuk berjihad fi sabilillah dan untuk membenarkan janjiNya bahawa Allah akan memasukkan dia ke dalam syurga atau mengembalikan dia ke rumahnya yang telah dia tinggalkan dengan membawa pahala atau ghanimah yang dia perolehi."(Hadith riwayat Bukhari, Muslim,Tirmidzi dan Malik)


bedtime story...


Bismillahirrahmanirrahim....

Alhamdulillah..alhamdulillah..alhamdulillah...
Masih dikurniakan Allah nikmat helaan nafas untuk terus "menyinggah" sebentar di bumi ciptaanNya yang penuh dengan keindahan.

Sudah agak lama saya rasakan "taman bunga" saya ini tidak dihiasi dengan "bunga-bunga" baru=)

Baiklah, saya ceritakan sedikit tentang hal-hal yang berlaku dalam hidup saya setelah selamat tiba di bumi jepun selepas cuti raya 2 bulan lepas. Seperti sahabat-sahabat saya yang lain, sem ke-2 bagi pelajar-pelajar tahun akhir merupakan satu tempoh yang sangat sibuk disebabkan tinggal hanya lebih kurang 3 bulan sahaja lagi kami akan menamatkan pelajaran dan insyaAllah menerima segulung ijazah. Namun, sesibuk manapun kita, jangan lupa tanggungjawab kita di sini bukan sekadar untuk mengejar segulung ijazah dunia, tapi ada hikmah Allah hantar kita ke sini iaitu untuk mengejar satu lagi ijazah iaitu IJAZAH AKHIRAT. Ingat lagi sabda Rasulullah s.a.w?Baginda bersabda bahawa, "barangsiapa yang mengejar dunia, dia akan mendapat dunia.Barangsiapa mengejar akhirat,dia akan mendapat akhirat sahaja. Dan barangsiapa mengejar dunia dan akhirat, dia akan memperolehi kedua-duannya."
Tak rugi kan kalau kita mengejar kedua-duanya?
Kita perlu selalu beringat bahawa tanggungjawab kita bukan hanya pada pihak kerajaan yang menaja pembelajaran kita di sini, tetapi kita juga ada tanggungjawab pada "tuan besar" yang menciptakan kita. Di mana syukur kita pada Dia yang menciptakan dan memberikan segala nikmat pada kita hingga ke saat ini??

Alhamdulillah...dalam kesibukan dengan hal di lab, Allah masih beri saya kekuatan dan himmah untuk sama-sama dengan sahabat lain meneruskan usaha kami memberi nafas baru islam kepada bumi sakura ini. Siapa lagi yang perlu meneruskan perjuangan murni Rasulullah s.a.w dan para sahabat suatu tika dulu kalau bukan kita ummatnya yang masih bernyawa atas nama islam?Malah tanpa perjuangan baginda dan sahabat dahulu, tak mungkin kita dapat menikmati nikmat islam pada saat ini. Berdoalah selalu moga kita terus berada dalam iman yang sejahtera dan jadilah muslim yang hari demi harinya ada pembaikan iman di jiwa sebagai tanda syukurnya kita atas nikmat Islam.
Tak sabar rasanya menanti autumn gathering yang bakal menjelang 2 minggu dari sekarang. Moga Allah permudahkan dan berikan yang terbaik dalam perancangan kita kerna hanya Dia sebaik-baik perancang.

Ketetapan ke atas setiap insan semuanya telah tertulis dalam kitabNya. Alhamdulillah kejayaan lulus dalam entrance examination for master bagi Nara Institute of Science & Technology(NAIST) sedikit sebanyak memberi kekuatan untuk saya meneruskan pengajian di sini. Mungkin ramai yang tidak pernah dengar tentang universiti ini kan?
NAIST merupakan sebuah national university di Jepun yang hanya menempatkan pelajar di peringkat master dan Phd. Di dalam bidang research dan facilities, NAIST menduduki tangga pertama antara universiti-universiti di Jepun, malah mengatasi tokyo university..=)
Saya sendiri terkejut apabila diceritakan oleh professor di sana tentang hal tersebut. (huhu mampu ke level saya yang xseberapa nih..=)
InsyaAllah, mungkin itu yang terbaik untuk saya kan? Doakan juga ye moga dipermudahkan permohonan scholarship nanti.
(ada juga yang mencadangkan saya juken exam untuk kobe univ bln 2 nanti...hmm??terserah pada petunjukNya)

Sebenarnya, hari ini masuk hari ke-2 saya tidak ke sekolah lantaran mendapat cuti free dari doktor yang menasihatkan saya berehat di rumah selama 5 hari mulai isnin lepas. Sebabnye??
Hehe...pada hari ahad lepas, setelah pulang dari rumah sahabat saya di gifu, tiba-tiba saya diserang demam panas dan badan memang sangat lemah pada malam itu. Saya gagahkan diri bangun jam 3~4pagi untuk menyiapkan slide bagi presentation keesokan harinya. Tapi, ternyata saya asyik tidur lantaran badan yang sangat lemah. Keesokan paginya, saya bangun seperti biasa dan cuba menyiapkan kerja yang terbengkalai. Tanpa disangka, tiba-tiba suhu badan naik mendadak. Lalu saya terus ke klinik yang berdekatan dan akhirnya doktor mengesahkan saya positif influenza A. Terpaksala dikuarantin di rumah selama 5 hari dan akhirnya saya tak dapat menghadirkan diri ke lab untuk sesi presentation. Alhamdulillah, saya terima dengan redha takdirNya ini. Sakit pun satu nikmat kan?Mungkin Allah ingin memberi ruang pada saya untuk memantapkan tarbiyah diri yang makin kering lantaran kesibukan di lab dan program-program yang bakal menjelang. Jadi, Dia kurniakan cuti yang panjang nih.Boleh jadi ulat buku kut seminggu nih...hihi=)
Adik saya di kinki,osaka pun dah disahkan positif influenza A. Moga Allah terus lindungi kita dari sebarang musibah ye..InsyaAllah setiap ujian dariNya itu satu nikmat buat kita sebenarnya.

~ubat yang perlu disedut setiap hari~

Ada satu kata-kata dari sensei seorang adik yang agak mencuit hati;
cikgu saya kata, org yang tak demam tuh, die baka..
so, kalo demam tuh, ternyata, kak ayu, org
yg bijak pandai..
hihi..Nara Sentan Insei damon..:D
Memandai jek sensei nih..hehe
Penyakit itu semua dari Allah dan Allah sendiri pengubat segala penyakit. Tiada kaitan sama ada seseorang itu pandai ataupun tidak...^_^
Ini pula saya kongsikan kata-kata dari seorang adik yang turut membuat saya tersenyum;
"Sesungguhnya ujian kesenangan itu mudah menyebabkanmu alpa, tetapi ujian kesusahan akan lebih mengingatkanmu akanNya.
Sabar dan takwa tanpa henti."
Jazakallahukhair antunna atas keperihatinan dan kasih sayang yang antunna berikan walaupun kita berjauhan...Moga ujian Allah itu terus mengukuhkan ikatan ukhuwah sesama kita.

InsyaAllah jika berkesempatan lagi saya akan menulis di sini. Maaf ye mungkin entry kali ini tak banyak menambah iman..huhu=)
"Dan bahawa sesungguhnya inilah jalanKu (agama islam) yang betul lurus, maka hendaklah kamu menurutnya; dan janganlah kamu menurut jalan-jalan (yang lain dari islam), kerana jalan-jalan (yang lain itu) mencerai-beraikan kamu dair jalan Allah, Dengan yang demikian itulah Allah perintahkan kamu, supaya kamu bertaqwa." (Al-An`am:153)

Autumn in our heart....


Bismillahirrahmanirrahim.....

Usai sudah ramadhan selama sebulan, kini syawal juga mula melabuhkan tirainya.
Bagaimana iman kita hingga hari ini? Apa khabar amal seharian kita??
Kuatkah mujahdatunnafs kita melawan nafsu dan syaitan yang kembali bergabung bahu melaksanakan "perang" ke atas iman kita tika ramadhan mula bergerak pergi?
InsyaAllah saya yakin, jawapan itu ada dalam diri masing-masing...

Tika syawal mula meninggalkan kita, tandanya musim luruh mula mengambil tempatnya menggantikan musim panas yang telah tamat "khidmatnya"...
Dan yang pasti, Autumn Gathering kali ini pasti menjanjikan sesuatu yang "gempak" seperti tahun-tahun sebelum ini...
Ingin tahu apa yang "gempak"??
Mari sama-sama sertai kami di Autumn Gathering 2009:)



Untuk pendaftaran dan maklumat lanjut, sila layari laman web di bawah:
http://www.autumnjosei09.amirnet.org/
http://iniceritakita.wordpress.com/2009/10/14/lets-turn-a-new-leaf-inner-and-outer/

Let`s turn a new leaf...INNER and OUTER:)
Refresh kembali SYAHADAH, Say bye bye to karat-karat JAHILIYAH!!

Antara impian dan takdir


Bismillahirrahmanirrahim.....

Fitrah manusia itu akan bersedih tatkala impiannya tidak tercapai. Namun, manusia yang mampu mengucapkan "alhamdulillah" tatkala impiannya musnah , bagai menerima dengan redha qadha dan qadar ketentuan Illahi itulah sebaik-baik hamba. Hamba yang tidak mengharapkan natijah di pengakhiran usahanya, padanya ketetapan Illahi itulah perkara terbaik buatnya. Ternyata benar kata-kata bahawa "belajar teori itu mudah, tapi untuk mempratikkannya tatkala ujian itu datang bukan semudah yang disangka." Saat inilah kefahaman dan keyakinan terhadap ilmu teori yang dipelajari itu terbukti. Bukan hanya lafaz di bibir tetapi iman di dada dan amal itulah yang utama.

Takdir Illahi itu tiada siapa yang tahu. Hanya Dia Sang Pencipta yang Maha Mengetahui qadar setiap hambaNya. Semuanya telah tertulis dalam kitab Lauh Mahfuz sejak sebelum kita diciptakan. Manusia itu hanya mampu mengejar impian yang boleh dilihat melalui pancainderanya. Tetapi, takdir Illahi yang ghaib itu hanya Dia yang tahu. Kerna itulah mengharap keredhaan Allah adalah matlamat yang tertinggi. Percayalah kata saya, apabila sesuatu yang kita impikan tiba-tiba tidak menjadi milik kita, pasti hati akan remuk kesedihan lantaran harapan menggunung kini berkecai. Tetapi, kita menyebut " redha jelah....".Bibir mungkin melafazkan redha, tetapi adakah hati kita betul-betul redha dengan takdirNya itu???

Menerima takdir Allah dengan hati yang terbuka dan tenang itu bukanlah suatu yang mudah oleh seseorang bergelar manusia. Lantaran syaitan dan nafsu itu sentiasa bekerja "fulltime".Namun, ingatlah Allah menyukai dan menyayangi hambaNya yang berusaha ke arah kebaikan. Belajarlah bersikap redha dengan setiap takdirNya. Berusahalah kerna perintahNya dan bukan mengharapkan natijahNya. Bekerjalah agar keredhaan Allah itu menjadi milik kita dalam setiap amal yang dilaksana. Janji Allah ke atas hambaNya pasti datang. Bersabarlah....kehilangan satu jalan tidak bermakna tertutup jalan-jalan yang lain. Setiap manusia telah ditetapkan rezekinya. Berusahalah sebagai sebab untuk kita memperolehi ketetapanNya itu. Mungkin kita sukakan sesuatu tapi sebenarnya ia bukan milik kita dan Dia lebih mengetahui apa yang terbaik untuk kita. Ucaplah "alhamdulillah" tatkala ujianNya datang kerna itu tanda rahmat dariNya.

"Sesungguhnya apa pun yang dijanjikan kepadamu pasti datang dan kamu tidak mampu menolaknya."(Al-An'am:134)

"....Tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui."(Al-Baqarah:216)
Tidak salah membina impian kerna ia pembakar azam, tetapi janganlah sampai ia memakan diri. Ingatlah Allah itu lebih mengetahui yang ghaib. Tatkala takdir Illahi itu datang berlapang dada itu yang terbaik.

Moga ramadhan kali ini mendidik kita untuk lebih tabah dalam menghadapi mehnah duniawi agar taqwa itu dibajai dalam setiap hela nafas kita. InsyaAllah pasti ada hikmah rabbaniyah dari Dia yang Maha Berkuasa.
Allah itu sayang pada hambaNya dengan memberikan yang terbaik buatnya...
bukan dengan memberi apa yang disukai hambaNya...
kalau benar kita cinta padaNya....
maka seluruh jiwa redha dengan pemberianNya...
RADIALLAHU WA RADHUANH...
semoga Allah cinta padamu...
(a message from a friend...jzkk ukhti=)

13 Ramadhan 1430H, Kobe,Japan.


Dialog ADIK dan KAKAK




Adik...
Siapa yang paling adik sayangi di atas muka bumi ini?
Perhiasan apa yang adik rasakan paling berharga?

Adik...
Mahu tak akak tunjukkan
siapa kesayangan adik itu?
dan...
perhiasan yang paling berharga itu?

Adik...
Cuba lihat cermin ini...
Cuba adik tenung betul-betul...
Adik nampak apa?
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:

Ha....itulah jawapannya adikku
Di dunia ini tiada yang lebih kau sayangi
selain dari DIRIMU...
tiada perhiasan yang lebih berharga
melainkan DIRIMU...

Adik....
Tenunglah nasib DIRIMU
sudah berapa lama kau biarkan ia terabai tanpa belaian kasih sayangmu?
Sayangilah DIRIMU adikku kerna kau perhiasan berharga kurniaan Illahi....
Tiada mutiara yang dapat menandingi nilai yang ada pada DIRIMU
gilaplah ia...
dengan berus keimanan
suburkan ia...
dengan bait-bait cinta Illahi
moga DIRIMU disinari cahaya keagungan dariNya..

Adikku...
sambutlah tangan kakakmu ini
tidak ingin ku teruskan perjalanan ini
dengan membiarkanmu
terus ditelan gelora duniawi
kerna ku tahu....
Adik dan Kakak saling memerlukan
dalam pencarian
mengenali dan menyayangi
DIRI KITA serta AR-RAHMAN...

-kakakmu-

p/s: dinasihatkan membaca sajak ini bersama iringan muzik dr video di atas...=)

Nothing that i can say...just Alhamdulillah


Bismillahirrahmanirrahim.....

Alhamdulillah....bulan Rejab sudah berkunjung tiba menandakan tidak lama lagi Ramadhan akan berkunjung datang. Ibadah puasa merupakan salah satu ibadah yang paling saya gemari. Entah kenapa setiap kali berpuasa, pasti sepanjang hari akan terasa tenang dan segalanya dimudahkan. Mungkin juga kerna nafsu makan dapat dikawal...sebabnya jika berlebihan dalam makan pun merupakan salah satu faktor yang menyumbang kepada hati yang sakit(Qalbun Maridl).

Alhamdulillah...tenang aja minggu ini setenang air di muara(^_~). Seronok juga dapat bercerita dengan senior lab saya tentang ibadah puasa ketika kami tengah sibuk ber"jikken"(experiment).
Saya cerita kat dia, " danjikiha, kenkou ni ii rashii desuyo...."
Tapi, bila sebut pasal kesihatan, dia kaitkan pula dengan diet...huhu...(hurmm susah juga nak cerita lebih-lebih dalam bahasa jepun nih kalau tak tahu perkataan-perkataan yang mudah untuk diorang faham).Selepas itu masuk pula bab masa. Saya cerita kat dia tentang masa.
Saya cerita kat dia,"oinori no jikan to danjiki wo yamerareru jikan ha kisetsu ni yotte chigaimasuyo...kyou taberareru jikanha daitai 7.15 desu."
Dia cakap,"kibishiine jikanmo..."

Bila dia sebut begitu, tetiba saya teringat kata-kata kak yati, seorang akhawat indonesia yang saya jumpa 2 minggu lepas. Islam itu mementingkan masa. Sebab itu waktu solat pun ditekankan waktunya supaya umat Islam tidak mengabaikan tempoh 24 jam yang Allah kurniakan pada hamba-hambaNya. Begitu juga dalam setiap kerja yang kita lakukan setiap hari. Kita mesti merancang dengan masa supaya setiap matlamat kita tercapai. Misalnya, jika kita target untuk khatam Al-Quran sebanyak 2 kali dalam setahun, maka kita perlu merancang setiap hari atau dalam satu bulan berapa banyak juzuk yang kita boleh habiskan supaya target kita untuk khatam 2 kali itu tercapai. Sebenarnya perancangan dengan masa yang rapi lebih membuahkan hasil yang lebih baik kerna dalam satu hari kita hanya memiliki 24 jam. Jika setiap satu saat kita abaikan, pasti kita akan terlalai dengan perkara lain hinggakan matlamat yang diimpikan akan tergadai begitu sahaja. Nampak seperti perkara kecil sahaja yang Allah nak ajar dalam bab ini, tetapi hikmahnya sangat besar sekali kepada kehidupan kita.

“Kebatilan yang tersusun dan terancang (bersistem) boleh mengalahkan hak atau kebenaran yang tidak tersusun dan terancang.”(Imam Hassan Al-Banna)

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman dan beramal sholih. Dan berwasiat (nasihat-menasihati) dengan Kebenaran. Dan berwasiat (nasihat-menasihati) dengan kesabaran."(Al-3shr:1-3)
Alhamdulillah...walaupun seharian penat ber"jikken" satu hari, ditambah pula saya berpuasa hari itu, namun Allah kurniakan kekuatan pada saya untuk terus "bekerja". Sampai satu tahap, saya rasa sangat penat dan tidak mampu untuk berfikir. Tangan dah tak mampu untuk handle mesin-mesin yang perlu saya mengadap setiap kali ber"jikken". Waktu itu jugala senior saya banyak bertanya seperti kuiz untuk uji kefahaman saya tentang penggunaan mesin-mesin dalam lab. Namun, thanks a lot to Allah. Sedikit demi sedikit Allah datangkan kekuatan dalam diri ini hinggakan saya mampu berbicara sepanjang hari dengan senior saya ini, terutamanya tentang Islam(^_^). Teringat status ym seorang sahabat tempoh hari...
"Dakwah di mana-mana, even di kenkyushitsu(lab)..."
Sebenarnya awal minggu ini saya telah bertekad dan menanam azam baru bila melihatkan kesungguhan untuk menyiapkan sesuatu tugasan makin hilang dari diri saya yang selalu dikenali sebagai seorang sangat bekerja keras dalam sesuatu perkara.
"Seseorang muslim itu mesti bersungguh-sungguh dan memiliki keazaman yang tinggi dalam setiap kerja/usaha yang dilakukannya dengan niat semata-mata untuk memperolehi keredhaanNya tanpa mengira pandangan manusia terhadap kerja yang dilakukannya.....Towards Insan & Daei Rabbani!!!"
Alhamdulillah lagi......satu kejutan yang saya terima dalam minggu ini. Email dari bamba san datang lagi. Alhamdulillah saya berjaya dalam temuduga panasonic yang diadakan pada minggu lepas. Jika diikutkan perkiraan saya, memang saya jangka tidak akan berjaya dan gunakan peluang ini sebagai pengalaman menghadiri temuduga kerja sahaja. Malah, niat saya sejak dari awal lagi adalah untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat master dan masih ingin terus "berkhidmat" di bumi sakura yang penuh dengan benih-benih segar yang perlu disemai hari demi hari. Tujuan "shushoku" hanyalah sebagai back up dan untuk mencari pengalaman. Namun, mengingatkan bait-bait doa yang saya pohon padaNya, ditambah lagi dengan sedikit masalah yang saya alami di lab, agak goyah hati saya tika ini untuk terus berada di sini. Saya sentiasa berdoa, jika itu yang terbaik buat saya, maka mudahkanlah. Dan terasa agak mudah saya melepasi temuduga panasonic walaupun pada awalnya saya hanya ingin mencuba. Namun, apabila mengingatkan nasihat seorang sahabat, mungkin juga ini satu ujian dari Allah untuk menguji tentang niat saya untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat master dan meneruskan tarbiyah di sini.
Ibu dan ayah hanya menyerahkan semuanya atas pilihan saya sendiri.
"kalau ayu rasa ingin terus berada di jepun, teruskan...tapi, kalau rasa nak balik malaysia terima jelah tawaran dari panasonic tuh...jangan lupe buat istikharah...mak ngan ayah ikut keputusan ayu aje..."

Dan dari 'mama' saya di jepun...
"Buat istikharah. Minta Allah tunjukkan yang terbaik...jika ayu dah nekad nak duk jepun, then minta Allah mudahkan jalan....jika mmg akan sambung, boleh tolak je panasonic tuh...luv"

Dalam dua minggu lagi saya perlu memberi jawapan sama ada saya terima atau tidak tawaran tersebut. Dari sudut positif, bagus juga jika saya terima tawaran tersebut sebabnya kedudukannya adalah di shah alam. Agak selamat untuk tarbiyah saya sebab ramai akhawat yang bekerja di kawasan tersebut. Namun, risau juga untuk pulang ke malaysia sekarang dengan keadaan tarbiyah sendiri dan liqa di locality yang masih belum stabil. Memang susah untuk membuat pilihan kan? Apapun semuanya saya serahkan pada Allah s.wt. Sesungguhnya Dia lebih mengetahui sedangkan saya tidak mengetahui jalan yang bakal saya pilih pada masa hadapan. Moga setiap pilihan yang saya buat akan sentiasa mendekatkan saya padaNya.

"Wahai Pembolak-balik hati, tetapkanlah hatiku dalam agamaMu. Tunjukkanlah daku jalan lurusMu. Bimbinglah daku dalam membuat pilihan ini. Jika ia yang terbaik buat ku, maka mudahkanlah ia. Moga daku tergolong dalam hambaMu yang sentiasa redha dengan setiap pemberianMu.Sesungguhnya Engkaulah sebaik-baik pelindung dan sebaik penolong..amin"
p/s: kalau tak pilih antara dua nih, isi "borang" bm pun okay gak...hehe=

Full Time Muslim.....



Memaksimakan segala yang ada, untuk persembahan terbaik dalam hidup, demi redhaNya dalam tiap ikhtiar. Semoga keberkahan selalu menyelimuti hati kita, dari hawa dingin kesedihan yang menguras air mata. 
Semoga kemanfaatan ada dalam tiap amal kita, hingga tak ada ruang kesia-sian yang menyita konsentrasi.   

Merangkai dzikir di tiap lorong waktu yang terlewati, menjadikannya hati tenang. 
Dan semoga dengan tenangnya hati menjadikan jiwa ini bijak menghadapi setiap liku masalah. 
Kerana sejatinya, setiap masalah adalah alat pengukur seberapa kuat kita mengelolanya menjadi nilai-nilai pelajaran yang suatu saat pasti akan membukit sebagai pengalaman hidup, yang kan membuat diri semakin dewasa.   

Menciptakan harmonisasi kehidupan yang dinamis, pada nada – nada yang mengiramakan getar – getar ilahiyah dalam jiwa. 
Menjadikan hari demi hari selalu lebih baik dan baik lagi. Karena hidup adalah ukiran – ukiran prestasi yang menggurat pada tiap lembar kitab dalam gores tinta para malaikat.   

Mengekspresikan kemusliman kita dengan wajah cerah ceria, dan seulas senyum yang selalu bermakna sedekah. Untuk ukhuwah yang merengkuh setiap hati, meluruhkan egoisme diri, menggantikannya dengan kepekaan jiwa, agar hati ini peduli dan cepat tanggap kepada setiap saudara yang sedang kesulitan dan memerlukan bantuan.   

Anugerah kemusliman ini… adalah hal yang tak terkira nilainya, yang memberi nilai dan sisi beza dalam hidup ini, kerana ialah ruh setiap gerak dalam perwujudan amal nyata.
Semoga dengan kemusliman ini, dengan iman yang menghujam ke dalam dada ini, menjadikan setiap diri kita adalah pusaran – pusaran kebaikan, berguna untuk orang – orang di sekitar kita, insyaAllah… ^_^   

*** 
Islam is a way of life, try it. 
Islam is a gift, accept it. 
Islam is a journey, complete it. 
Islam is a struggle, fight for it. 
Islam is a goal, achieve it. 
Islam is an opportunity, take it. 
Islam is not a mystery, behold it. 
Islam is not for cowards, face it. 
Islam is not for the dead, live it. 
Islam is a promise, fulfill it. 
Islam is a duty, perform it. 
Islam is a treasure (the Prayer), pray it. 
Islam is a beautiful way of life, see it. 
Islam has a message for you, hear it. 
Islam is love, love it. 
***
Jadilah kita bagai oksigen yang sentiasa diperlukan oleh segenap makhluk alam ini.
Agar kita bisa MEMBERI pada yang sentiasa yang memerlukan.
Tanpa mengharap sebarang BALASAN.
Kerna berjanjinya kita sebagai seorang MUSLIM, hanya redha Allah yang kita dambakan.
ISLAM itu adalah cara hidup...
Maka terapkanlah nilai-nilai ajaran dari kitab suciNya sebagai jalan hidup kita di atas muka bumi ini.
Jadilah Muslim dalam setiap amal kerja kita kerna tiada ungkapan kata "Islam hanya pada hal ibadat/agama".
Moga setiap hela nafas kita sentiasa dipenuhi bait-bait zikir pada Illahi....


Curahan hati malam Isnin...=)


Bismillahirrahmanirrahim....

Tiba-tiba hati terasa sedih sangat selepas membaca email dari seorang akhwat. Terasa yang saya tidak berusaha bersungguh-sungguh untuk mengubah suasana liqa' saya sendiri(=_=). Hati tumpang gembira melihat perubahan positif liqa' yang dibawa sahabat saya itu. Alhamdulillah atas kesungguhan dia, Allah beri balasan yang setimpal. Moga Allah terus beri kekuatan serta mentarbiyah diri saya dan sahabat yang lain supaya menjadi murabbi dan mutarabbi yang lebih baik dari hari ke hari. Walaupun saya tiada "harun" di sisi, tapi saya yakin Allah adalah tempat pergantungan saya yang TERBAIK...=)

"Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari rasa gelisah dan sedih, dari kelemahan dan kemalasan, dari sifat pengecut dan bakhil, dari tekanan hutang, dan kesewenang-wenangan orang."
By the way, hari ini genaplah satu tahun umur anak buah saya yang pertama. Sanah helwah baby Isya^_^....Moga Allah memberkati setiap detik nafasmu dan memimpinmu menjadi seorang mujahidah apabila besar nanti. Ameen.Mulala rasa rindu ni datang..=)


Miss u badly...Luv u so much!


p/s: esok perlu kembali ke sekolah setelah seminggu bercuti kerana swine flu...huhu..gambarou!!

Syeikh: Seorang lumpuh yang menggerakkan dunia

Tanggal 15 mei 2009 yang lepas , bertambah satu angka menjadikan 61 tahun kini usia nakhbah palestin. Namun status bumi palestin kini masih kabur.Malah,dalam tempoh 61 tahun ini telah ramai pejuang Palestin yg mati syahid dibunuh oleh yahudi zionis yang tidak berperikemanusiaan itu, dan kebanyakan dari mereka adalah pemimpin-pemimpin HAMAS yang begitu tekad untuk merampas kembali bumi suci palestin dan mempertahankan kesucian al-quds(masjid Al-Aqsa). Antaranya adalah Syeikh Ahmad Yassin,merangkap Pendiri dan Tokoh Spiritual Hamas yang juga dikenali sebagai Bapa Intifada Palestin. InsyaAllah untuk post kali ini ingin saya kongsikan kisah berkaitan pejuang palestin ini. Kisah ini saya perolehi hasil bacaan dari sebuah buku yang bertajuk "Syeikh Ahmad Yassin",sebuah kisah yang telah membuka mata hati saya menjadikan Syeikh sebagai idola pemimpin Islam zaman ini. Diharap sahabat sekalian turut memperolehi manfaat dari kisah beliau ini.

Syeikh Ahmad Yassin dilahirkan dengan nama Ahmad Ismail Yassin di sebuah desa bernama Al-Jora di pinggiran Al-Mijdal, selatan Jalur Gaza pada tahun 1936.Ketika mengandungkan beliau, ibunya telah bermimpi akan melahirkan seorang anak yang bernama Ahmad dan berhajat untuk menamakan Ahmad ketika kelahiran beliau.Tetapi,telah ditentang oleh bapa beliau kerana ketika itu bapa beliau sedang bertengkar dengan seseorang yang bernama Ahmad........


Tanggal 15 Mei 1948,merupakan satu tarikh yang tidak mungkin boleh dilupai oleh anak-anak jati palestin dan umat islam seluruh dunia.Pada hari inilah merupakan nakhbah Palestin yang mana bermulanya pendudukan rejim zionis di bumi Palestin dan terbentuknya negara HARAM Israel!Dan saat itulah Syeikh Ahmad Yassin dan seramai 750,000 rakyat Palestin yang lain diusir dan terpaksa berpindah ke Gaza .Sejak hari itu,kesempitan keluarga terpaksa ditanggung oleh beliau sekeluarga hinggakan beliau terpaksa meninggalkan sekolah selama 3 tahun semata-mata untuk bekerja mencari wang demi menyara keluarganya yang ketika itu telah berpecah kepada dua.Keluarga Syeikh yang sebelum ini merupakan keluarga terkaya di kampungnya kini menjadi miskin.


Pada tahun 1952,iaitu ketika berumur 16 tahun,beliau telah terjatuh ketika bermain di tepi pantai bersama rakan-rakannya dan mengakibatkan tengkuk beliau patah.Peristiwa yang mengakibatkan kelumpuhan seumur hidup beliau ialah ketika beliau beriadah besama sahabat-sahabat dalam gerakan Ikhwanul Muslimin.Ketika itu mereka sedang membina `Menara Orang` dan beliau telah menjasi pasak kepada menara tersebut.Malangnya beliau terjatuh dan mengakibatkan beliau lumpuh seumur hidup.Syeikh yang dulunya dikenal sebagai pelajar yang cerdik dan aktif dalam sukan akhirnya menghabiskan sisa hidupnya dengan berkerusi roda.Namun,kelumpuhan beliau tidak pernah memadamkan semangat jihad beliau untuk berjuang demi bumi Palestin!


Pada tahun 1964,Syeikh Ahmad Yassin telah berjaya melanjutkan pelajaran ke Universiti Ains Syams,tetapi malangnya tidak sempat untuk menghabiskan pengajiannya apabila dipenjara sebulan berikutan penglibatan beliau dalam gerakan Ikhwanul Muslimin.Setelah keluar dari penjara, beliau pulang ke Gaza dan telah bekerja sebagai guru Bahasa Arab dan Tarbiyah Islamiyah. Kemudian beliau bertugas sebagai khatib dan guru di masjid-masjid Gaza. Dalam tempoh penjajahan, beliau menjadi khatib paling popular di kalangan masyarakat Jalur Gaza kerana kekuatan argumennya dan keberaniannya dalam al haq (kebenaran). Menurut anaknya,tidak ada masjid di Gaza yang tidak pernah dikunjungi oleh beliau.


Selain itu, kisah menarik tentang Syeikh yang ingin saya kongsi ialah kisah ketika beliau di penjara yang patut kita contohi. Dalam hayat, beliau pernah dipenjara sebanyak 3 kali. Kali kedua ialah pada tahun 1983, Syeikh Ahmad Yasin ditangkap rezim Imperialis Israel atas tuduhan memiliki senjata, membentuk pasukan militer dan menyerukan pelenyapan eksistensi negara Yahudi. Kerananya, beliau dihadapkan ke mahkamah militer Israel dan dipenjara 13 tahun. Tetapi, pada tahun 1985, beliau dibebaskan dalam rangka pertukaran tahanan antara pihak rezim Imperialis Israel dengan PFLL (Front Rakyat untuk Pembebasan Palestina) - Pimpinan Umum, setelah terseksa 11 bulan dalam penjara rezim Imperialis Israel. Pada tahun 1987,bersama aktivis islam Palestin beliau telah menubuhkan Gerakan Perlawanan Islam"Hamas". Namun,pada tanggal 16 Oktober 1991, mahkamah militer Imperialis Israel mengeluarkan keputusan dengan memenjara Syeikh Ahmad Yasin berupa penjara seumur hidup ditambah 15 tahun atas 9 tuduhan. Di antaranya seruan (provokasi) penculikan dan pembunuhan seorang zionis, pendirian Gerakan Hamas serta sayap militer dan dinas keamanannya. Dalam tempoh ini, mengakibatkan beliau lumpuh seluruh badan kecuali kepala,pekak,kebutaan di mata kirinya dan lemah pandangan di mata kanannya serta masalah kesihatan beliau yang makin teruk. Ini semua adalah akibat daripada seksaan teruk di penjara Israel dan kurangnya rawatan ke atas masalah kesihatan beliau.


Namun,walaupun Syeikh Ahmad Yassin terpaksa menghadapi seksaan ketika di penjara,beliau tidak pernah mengaggap bahawa kehidupan di penjara merupakan suatu seksaan dan boleh menghalang beliau untuk berjuang demi bumi Palestin. Sebaliknya beliau menganggap bahawa kehidupan di penjara merupakan suatu nikmat dan memudahkan lagi beliau untuk menajamkan fikiran dan mendekatkan diri kepada Allah.Menurut Ziadah, salah seorang ahli gerakan Hamas yang turut dipenjara dan berkhidmat untuk Syeikh Ahmad Yassin sepanjang beliau dipenjara, setiap hari syeikh akan bangun 2 jam lebih awal sebelum subuh untuk bertahajjud. Selepas menunaikan solat subuh,beliau akan membaca Al-Quran sehingga masuk waktu dhuha dan selepas solat sunat dhuha, beliau akan pergi ke perpustakaan khas untuk membaca buku sehingga masuk waktu zohor. Setiap hari syeikh akan membaca 3 juzuk Al-Quran dan menghafal 1 juzuk. Setiap hafalan beliau akan diminta didengari dan disemak oleh ahli gerakan lain yang turut dipenjara. Selain itu,beliau juga disukai oleh pegawai penjara.

"Ketika bersama Syeikh Ahmad Yassin,saya tidak pernah nampak rupa atau sifat seorang pengganas pada syeikh,sebaliknya saya dapat merasai ketenangan.Mungkin inilah yang dirasai oleh ahli gerakan Hamas yang menaikkan semangat mereka untuk berjuang."
MasyaAllah..itulah Syeikh Ahmad Yassin!

Akhirnya,pada 1 Oktober 1997, beliau telah dibebaskan hasil rundingan pertukaran tawanan antara kerajaan Jordan dan rejim zionis.

Zionis tidak pernah berputus asa untuk membunuh beliau. Pernah pada satu hari(tahun 2003) rumah beliau roboh diebabkan bedilan helikopter Apache milik Israel, dengan kekuasaan dan pertolongan Allah s.w.t,beliau selamat dan hanya mengalami kecedaraan ringan.Tangal 22 Mac 2004,selepas menunaikan solat subuh di sebuah masjid di Gaza dengan diiringi anaknya,Syeikh Ahmad Yassin telah mati syahid dengan dibunuh setelah 3 helikopter tentera zionis menyerang beliau dengan 3 peluru berpandu. Menurut anak beliau, Abdul Hamed dan Abdul Ghani,sebelum beliau dibunuh iaitu ketika berada di dalam masjid,mereka mengingatkan beliau bahawa kedengaran bunyi helikopter yang sedang memburu beliau..tetapi,syeikh menjawab:

"Biarlah.Memang sudah lama aku menanti mereka."

Begitulah semangat seorang mujahid yang sentiasa mengimpikan mati syahid dan tidak pernah takut pada musuhnya. Dengan keaadaan beliau yang berkerusi roda dan tidak mampu untuk berjuang di medan perang sepertimana dilakukan oleh pejuang Islam lain, namun keaadaan fizikal beliau tidak pernah menjadi penghalang untuk beliau beribadah kepada Allah s.w.t dan berjuang mendapatkan kembali bumi suci Palestin dari zionis yang kejam itu. Sekiranya beliau takut kepada zionis, sudah tentu beliau tidak akan bergerak ke sana-sini terutama sekali untuk menunaikan solat di masjid-masjid, sebaliknya hanya melindungi diri di tempat tertutup dari ancaman zionis.Tetapi,semangat beliau untuk mati syahid yang tinggi menyebabkan beliau sentiasa bergerak ke sana-sini walaupun sentiasa diingatkan oleh anak-anaknya tentang keselamatannya.


Sebagai umat Islam, kita tidak seharusnya merasa simpati apabila melihat keadaan syeikh yang berkerusi roda sebaliknya kita perlu merasa izzah dengan ciri-ciri pejuang Islam yang ditunjukkan oleh Syeikh Ahmad Yassin yang digeruni oleh zionis walaupun beliau lumpuh seluruh badan. Kita seharusnya bersyukur dengan nikmat pancaindera yang Allah kurniakan kepada kita yang membolehkan kita menunaikan ibadah dengan sempurna,bergerak dari satu tempat ke tempat yang lain dengan mudah serta mampu menghayati keindahan ciptaanNya melalui pancaindera kurniaanNya. Malangnya, ramai umat manusia zaman ini yang alpa dengan keseronokan serta kemewahan duniawi hinggakan pancaindera dan nikmat-nikmat kurniaan Ilahi tidak digunakan mengikut harakat yang sepatutnya. Akhirnya harakat manusia dan harakat alam buana semakin hilang keselariannya dan mengakibatkan dunia ini semakin rosak. Bayangkan sebuah mesin yang memiliki tiga gear untuk menggerakkan sistemnya. Sekiranya salah satu dari gear tersebut bergerak dalam arah yang bertentangan, pasti mesin itu tidak dapat berfungsi dan mengakibatkan kerosakan pada sistem tersebut. Begitulah yang terjadi ke atas dunia sekarang ini.


Sahabat sekalian, cuba kita fikirkan apakah yang menyebabkan pejuang-pejuang palestin begitu tekad mempertahankan kesucian bumi palestin ini? Ya, jawapannya sudah pasti aqidah yang tertanam dalam jiwa mereka. Bagaimana keyakinan mereka yang teguh terhadap pertolongan Allah serta pengahayatan dan kefahaman yang jitu terhadap setiap bait firman Allah dalam Al-Quran. Islam itu bukan bersifat kenegerian. Di mana sahaja jika terdapat umat manusia yang turut melafaz bait syahadah adalah menjadi tangunggjawab kita untuk sama mempertahankannya, terutama sekali bumi suci palestin. Bangunlah wahai saudara seislamku. Marilah sama-sama kita mengubah dunia yang semakin tenggelam dengan dunia yahudi. Bermulalah dengan membaiki "nilai keimanan" dalam diri kita yang semakin hari semakin luput dari sistem kehidupan. Bersatulah kerna Islam tidak akan menang selagi kita tidak bersatu menentang musuh-musuh agama Allah ini!

“Kebatilan yang tersusun dan terancang (bersistem) boleh mengalahkan hak atau kebenaran yang tidak tersusun dan terancang.”
(Imam Hassan Al-Banna)

"Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah keadaan sesuatu kaum sebelum mereka mengubah keadaan diri mereka sendiri."(surah Ar-rad:11)
p/s: Teruskan berdoa demi kemenangan Islam dan memboikot produk keluaran yahudi.....!

rujukan:buku Syeikh Ahmad Yassin dan buku The Islamic Resistence Movement(HAMAS)



Muhasabah cintaku


Bismillahirrahmanirrahim...



Siang tadi sedang saya mencari-cari lagu untuk dijadikan lagu tema bagi daurah pada bulan hadapan, tiba-tiba terjumpa satu lirik lagu yang sangat menyentuh hati. Terus hati ini "jatuh cinta" pada lirik lagu yang diberi tajuk Muhasabah Cinta. Sama-sama hayati lirik lagu ini.

Manusia itu lemah dan pelupa. Hanya sekecil zarah nikmat yang Allah kurniakan, sukar untuk kita menghargainya saat ia menjadi milik kita. Namun saat ia hilang diambil kembali oleh Tuannya, tika itulah kita sedari ia adalah sebesar-besar nikmat.

MUHASABAH CINTA by Edcoustic

Wahai... Pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dariMu
Kupasrahkan semua padaMu

Tuhan... Baru ku sadar
Indah nikmat sehat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini kuharapkan cintaMu

Kata-kata cinta terucap indah
Mengalun berzikir di kidung doaku
Sakit yang kurasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya Ilahi....
Muhasabah cintaku...

Tuhan... Kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku denganMu


"saat nikmat hilang dari tubuhmu....tiada guna lagi penyesalan"
"saat pintu taubat tertutup....sia-sia rayuanmu"





Influenza A(H1N1): Hikmah Larangan Allah s.w.t


Masih terngiang-ngiang kata-kata seorang ukhti pada cuti musim bunga lepas,

"Perkara yang Allah haramkan sedikit aje berbanding dengan yang halal, banyak perkara halal Allah kurniakan pada manusia di dunia ini. Masakan Allah sebagai pencipta inginkan kesusahan ke atas hamba-hambaNya. Pasti banyak nikmat yang Dia kurniakan pada manusia agar mudah untuk mereka melaksankan tanggungjawab sebagai hambaNya di atas muka bumi ini.Tetapi, manusia tetap juga suka yang haram berbanding yang halal."

Dunia sekarang sedang dihujani dengan krisis penularan influenza A(H1N1) yang menjadi pembunuh senyap yang memulakan operasinya di Mexico, kini sudah sampai ke Jepun dan Malaysia sendiri. Dua minggu lepas saya hanya membaca melalui internet dan menonton berita-berita yang disiarkan di kaca TV mengenai penularan wabak ini yang telah menyebabkan 62 kematian, tetapi kini ianya sendiri telah sampai ke Kobe, tempat saya menuntut sekarang. Agak terkejut apabila menonton berita yang disiarkan dua hari lepas yang mana arahan untuk menutup sekolah-sekolah berhampiran selama seminggu termasuklah Kobe University. Perkara ini mengingatkan saya tentang kejadian 2 tahun lepas ketika penularan virus measles di Jepun yang menyebabkan universiti saya bercuti selama 2 minggu. Memang seronok dapat bercuti(^_^), tapi akhirnya bila sekolah dibuka kuliah-kuliah yang tertangguh terpaksa diganti waktunya pada hari sabtu...(terpaksalah bersekolah pada hari sabtu (=_=))


Penularan wabak kali ini agak lebih membimbangkan kerna ia berjangkit tanpa disedari, malah yang berjauhan dari pusat penternakan khinzir bahkan yang tidak memakannya pun boleh dijangkiti virus ini. Seperti mana yang difahamkan oleh para saintis dan pakar-pakar perubatan bahawa virus ini merebak melalui udara, tidak semestinya di kawasan kita ada khinzir baru boleh kena. Khinzir tak ada pun boleh kena, ini kerana udara yang membawanya.Virus ini tersebar melalui titisan air pernafasan dan hubungan secara langsung atau tidak langsung.
Manusia selalunya dijangkiti Influenza A (H1N1) melalui hubungan langsung dengan khinzir atau persekitaran yang dijangkiti virus ini. Namun ada juga kes yang dicatatkan di mana manusia yang dijangkiti virus ini tidak mempunyai sejarah hubungan secara langsung dengan khinzir atau tiada kaitan dengan persekitarannya. Virus ini juga boleh berjangkit melalui manusia.
"Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu memakan bangkai, dan darah, dan daging babi, dan binatang-binatang yang disembelih tidak kerana Allah maka sesiapa terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang ia tidak mengingininya dan tidak pula melampaui batas (pada kadar benda yang dimakan itu), maka tidaklah ia berdosa. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani." (Al-Baqarah:173)
Lihatlah apa yang sedang berlaku. Sejak dahulu lagi, Allah mengharamkan memakan daging khinzir, tapi manusia tetap menyukainya. Setiap laranganNya pasti ada sebab yang menyebabkan ia perlu dihindari. Sejak manusia pertama dijadikan sudah diperintahkan agar tidak memakan daging khinzir. Falsafahnya Allah SWT sukakan yang baik dan menyuruh manusia pilih yang baik. Oleh yang demikian Allah SWT melarang umat manusia daripada memakan perkara yang boleh mengundang mudarat kepada jiwa dan raga. Setiap suatu yang ditegah daripada memakannya pasti ada sebab musababnya. Allah SWT tidak menjadi suatu itu haram, melainkan ada mudaratnya dan menjadikan sesuatu itu halal pasti ada manfaatnya.

Mungkin pihak WHO sedang pening untuk mencari vaksin bagi virus terbaru ini. Tetapi, Islam ada penyelesaiannya. Allah yang menciptakan manusia dan makhluk yang lain, selaku pencipta apabila ciptaannya mengalami kerosakan atau kesakitan pasti Dia tahu penawarnya. Malangnya umat manusia tidak mahu mengembalikan ibu kunci kepada tukang pembuatya dan tidak mahu membawa orang sakit kepada penciptanya. Mereka tidak bertindak dalam urusan diri mereka seperti mereka bertindak dalam urusan mesin-mesin yang digunakan mereka dalam keperluan-keperluan seharian mereka. Manusia tahu jika mesin-mesin itu rosak, mereka akan memanggil mekanik kilang yang membuat mesin itu untuk membaikinya, tetapi mereka tidak menggunakan peraturan ini dalam usaha membetulkan manusia itu sendiri, iaitu dengan mengembalikan mereka kepada kilang yang mengeluarkan mereka dan tidak meminta petua dari Allah selaku pencipta yang telah menjadikan mesin-mesin manusia yang mengagumkan ini.
"Sesungguhnya Allah amat mengetahui segala isi hati. Apakah Allah yang telah menciptakan (kamu) tidak mengetahui (isi hati kamu), sedangkan Dialah Yang Maha Halus dan Maha Mendalam Ilmu-Nya."(Al-Mulk:13-14)
Manusia yang diciptakan Allah ini tidak dapat dibuka pintu fitrah yang tertutup itu melainkan dengan anak-anak kunci dari ciptaan Allah itu dan penyakit-penyakitnya tidak boleh diubati melainkan dengan penawar yang yang dicipta Allah s.w.t. Allah telah menyediakan di dalam sistem hidup yang diaturkan olehNya itu anak-anak kunci untuk membuka segala pintu yang tertutup dan penawar untuk mengubatkan segala penyakit. Di dalam Al-Quran hanya terdapat 2 perkataan "Syifa' " yang bermaksud ubat atau penawar iaitu dalam surah al-Isra yang mana Allah merujuk ubat untuk penyakit ruhi adalah Al-Quran dan ubat untuk penyakit fizikal adalah madu.
"Dan Kami turunkan dari Al-Quran itu sesuatu yang menjadi penawar dan rahmat kepada orang-orang beriman."(Al-Isra:82)
"Dan Tuhanmu mengilhamkan kepada lebah,"Buatlah sarang di gunung-gunung, di pohon-pohon kayu dan di tempat-tempat yang dibikin manusia, kemudian makanlah dari segala(macam) buah-buahan lalu tempuhlah jalan Tuhanmu yang dimudahkan bagimu." Dari perut lebah itu keluar minuman(madu) yang bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapat ubat yang menyembuhkan bagi manusia. Sungguh, pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda (kebesaran Allah) bagi orang yang berfikir. "(An-Nahl:68-69)
Dari segi perubatan saya sendiri tidak ada pengetahuan mengenai hal ini, namun yang terbaik mohonlah petua dari pencipta kita. Sebenarnya penyakit yang paling teruk bagi manusia adalah apabila fitrah tertutup iaitu kufur. Malah sifat kufur yang terpalit kepada diri seorang muslim itu jugalah yang menyebabkan orang kafir tidak mengetahui tentang kebenaran Islam. Sekiranya seseorang itu selalu mendalami ilmu Al-Quran dan sunnah Nabi s.a.w, berkat hidayah dan rahmatNya, dengan izinNya fitrah yang tertutup itu sedikit-sedikit akan terbuka.
Penularan wabak yang membimbangkan seluruh dunia ini sebenarnya jika kita menjadi muslim yang berfikir, sebenarnya mungkin ada hikmah yang Allah ingin umat manusia mengambil iktibar dari apa yang terjadi. Allah telah mengharamkan secara pasti bahawa daging khinzir tidak boleh dimakan. Akibatnya tengoklah apa yang sedang kita alami sekarang. Bukan sahaja yang memakannya tetapi yang tidak memakannya turut menanggung kerisauan. Ingin saya kongsikan tentang ulasan Sayyid Qutb di sini:
“Adapun persoalan mengenai memakan daging babi diperdebatkan oleh sekumpulan manusia... babi itu sendiri bersifat kotor dan menjijikkan jiwa yang menuntut kebersihan dan kesucian, sesungguhnya pada dagingnya, pada darahnya, dalam perutnya ada cacing-cacing yang sangat merbahaya.

“Sedang manusia lupa bahawa ilmu mereka memerlukan tempoh yang cukup lama untuk mengesan satu kemudaratan daripadanya. Dalam masa yang sama siapa pula yang berani mendakwa tiada mudarat-mudarat lain yang membiak dan aktif dalam daging babi sedang belum diketahui oleh mereka yang bergelar pakar. Maka tidakkah mereka melihat bagaimana syariat Allah SWT mendahului kepakaran manusia sebelum puluhan kurun?” ( Sayyid Qutub, jld:1, hlm: 156).

Dunia perubatan pada hari ini juga telah membuktikan bahawa di dalam daging khinzir, darah dan usus-ususnya terdapat sejenis cacing yang sangat berbahaya, cacing pita dan telur-telurnya yang keras yang boleh mendatangkan penyakit kepada manusia.

Inilah hikmah pengharaman ke atas binatang tersebut. Di sini telah terbukti betapa agungnya syariat Allah SWT yang mendahului ilmu pengetahuan manusia. Allah mengajak semua umat manusia untuk mencari yang halal yang lebih baik dan yang halal itu jugalah yang bertebaran di atas muka bumi ini. Seruan Allah ini bukanlah pada golongan mukmin sahaja bahkan untuk orang-orang kafir yang juga merupakan ciptaanNya. Ini memperlihatkan bahawa Allah itu bersifat Ar-Rahman, menyeru sesiapa sahaja kerna Dialah pencipta mereka dan Dia yang menunjukkan kepada manusia yang mana harus dimakan dan yang mana tidak boleh dimakan.
"Wahai sekalian manusia! Makanlah dari apa yang ada di bumi yang halal lagi baik, dan janganlah kamu ikut jejak langkah Syaitan; kerana sesungguhnya Syaitan itu ialah musuh yang terang nyata bagi kamu." (Al-Baqarah: 168).
Allah telah menyediakan manual yang lengkap bagi manusia dalam meneruskan kehidupan mereka di atas muka bumi ini iaitu Al-Quran. Semua panduan dariNya tertulis lengkap dan kekal hingga akhirat kelak. Sekiranya umat manusia betul-betul menyedari tentang manual hidup mereka ini pasti masalah seperti ini dapat dielakkan. Teruskanlah peranan kita sebagai muslim dengan mencari yang halal dan menyampaikan kepada umat manusia yang tidak mengetahui kebenarannya kerna yang haram itu hanya sedikit dan yang halal itu tidak terhitung dek akal. Satu hikmah tersirat yang ingin saya kongsikan yang mungkin tidak ramai yang menyedarinya. Penularan wabak ini menunjukkan juga bahawa masih ramai umat manusia yang tidak mengetahui tentang kebenaran larangan Allah dan menjadi tanggungjawab kita sebagai seorang muslim untuk melaksankan tugas sebagai "wakil" kepada agama Allah untuk menyeru manusia kepada kebenaran. Peluang berada di di bumi kafir ini jadikanlah sebagai peluang untuk kita menyampaikan Islam kepada umat manusia bukan sahaja dengan memelihara ibadah tetapi dari segi keutuhan kita mencari yang halal dan ketrampilan peribadi sebagai muslim kerna beradanya kita di sini bukanlah hanya sebagai duta kecil kepada negara tetapi juga duta kecil kepada agama kita yang mana tidak ramai yang menyedari hakikatnya.
Semoga iman kita sentiasa terpelihara dan dilindungi dari sebarang kemaslahatan.
"Serulah (manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pengajaran yang baik, dan berdebatlah dengan dengan mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu, Dialah yang lebih mengetahui siapa yang sesat dari jalanNya dan Dialah yang lebih mengetahui siapa yang mendapat petunjuk."(An-Nahl:125)

"Mohon kepada Allah keselamatan dan afiat (kesihatan). Sesungguhnya tiada sesuatu pemberian Allah sesudah iman lebih baik daripada kesihatan." (Hadis riwayat Ibnu Majah)


p/s:Bilangan yang disahkan dijangkiti virus ini kini telah meningkat ke angka 126 orang(78 dari kobe dan 48 dari osaka) hanya dalam tempoh 48 jam. Buat warga kobe dan osaka, jangan seronok cuti jek. Jaga diri sama ye...Ingat pesanan embassy dan sekolah....elakkan dari pergi ke bandar-bandar besar yang ramai orang terutamanya Sannomiya...(^_^).Kalau ade sympton seperti suhu badan melebihi 38 celcius, ada batuk/selsema, dan badan rasa lemah-lemah, cepat-cepat call health center! Jangan lupe pakai mask gak. Nak mask free boleh mintak sama kak wannur kite..hihi(^_~)...Sekian, selamat bercuti...semoga Allah lindungi kita semua=)



Info berkenaan roti 7Eleven di sekitar kobe


Bismillahirrahmanirrahim....

Berdasarkan post saya yang lepas,di sini terdapat sedikit info berkenaan roti 7 Eleven yang terdapat di sekitar kawasan hyogo/kobe yang ingin saya kongsikan bersama setelah menghubungi pihak pengeluar di sini(079-4640711).

  1. メロンパン(melon pan)
    動物性油脂(豚)あり
    アルコール無し
  2.バタースコッチ(butter scotch)
    動物性無し
    アルコールあり(使用しているエタノールはわずかでエタノールに香料を溶かすため)
  3.ツナマヨネーズ(tuna mayonaise)

     動物性油(牛脂)
    アルコール無し

Merujuk kepada kenyataan di atas, kandungan bahan mentah yang digunakan dalam melon pan dan tuna mayonaise mengandungi sumber dari haiwan. Manakala bagi butter scotch bebas dari sumber haiwan tetapi mengandungi ethanol dengan kandungan yang sangat sedikit. Saya berpendapat tiada masalah dalam penggunaan alkohol etil dalam roti ini berdasarkan tujuan penggunaannya dan juga dengan nisbah yang sedikit. Sila rujuk link ini untuk penjelasan lebih lanjut berkenaan penggunaan alkohol dalam makanan.

Selain itu, terdapat juga roti-roti lain yang dijual di 7 Eleven sekitar kobe/hyogo yang bahan mentahnya dari sumber tumbuhan dan bebas dari penggunaan alkohol:
  1. ツナポテトサラダスティック(tuna potato salad stick)>(klik sini untuk gambar)
  2. 卵サラダスティック(egg salad stick)>(klik sini untuk gambar)
  3. つぶあんパン(red bean bread)>(klik sini untuk gambar)
  4. もちもちチーズ(mochi mochi cheese)>(klik sini untuk gambar)
  5. クリームパン(krim bread)>(klik sini untuk gambar)
  6. クロワッサン(croissant)>(klik sini untuk gambar)
*InsyaAllah saya akan update berkenaan roti たっぷりこんマヨネーズ(tappuri corn mayonaise) dan 一口フレンチトースト(french toast) kemudian. Buat masa sekarang masih menanti jawapan dari pihak pengeluar tersebut.^_^

Sebelum ini saya juga pernah bertanya kepada pihak pengeluar di nagoya, ternyata melon pan, butter scotch dan tuna mayonaise keluaran pengilang di sana mengandungi sumber lemak haiwan. Walaubagaimanapun masih terdapat roti-roti lain yang menggunakan sumber dari tumbuhan seperti ツナポテトサラダスティック、たまごサラダスティック、もちもちチーズ、クリームパン、とろりクリームパン、たっぷりこんマヨネーズ、つぶあんパン dan シュガーデニシュ. Namun, berkenaan penggunaan alkohol tidak dapat dipastikan. Bagi yang tinggal di nagoya, bolehlah terus menghubungi pihak pengeluar di nagoya untuk kepastian(056-8931711).

Sekiranya terdapat sebarang maklumat yang bercanggah, tegurlah saya=)
Wallahua'lam.....

" fa amma bini`mati robbika fahaddits "
maka sebarkanlah ni`mat yang Tuhanmu berikan kepadamu.....

Status メロンパン(Melon Pan) 7Eleven


Bismillahirrahmanirrahim...

Ramai di kalangan pelajar malaysia di sini(jepun) yang gemar memakan melon pan keluaran kombini 7 Eleven. Sebelum ini, saya pernah bertanya seorang kakak indonesia melalui blog beliau berkenaan roti ini. Boleh klik link ini jungjungbuih .Alhamdulillah maklumat yang beliau perolehi mengatakan bahan-bahan yang digunakan adalah dari hasil tumbuhan.
Tetapi, baru-baru ini saya ada terbaca di blog seorang sahabat, yang mana sahabat kepada sahabat saya ini pernah bertanya berkenaan kandungan roti ini, dan katanya mengandungi lard(ラード由来). Maka untuk mendapatkan kepastian, saya bertanya terus kepada pihak 7 eleven melalui e-mel. Berikut adalah reply yang saya perolehi(saya turut bertanya mengenai kandungan ツナマヨネーズ(tuna mayonaise) dan バタースコッチ(butter scotch):
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Soalan:

私は宗教、健康上で、商品に商用されている成分に対して限りがありますので、セブンイレブンの焼き立てパンの商品に使用されている成分において聞きたいことがあります。焼きたてパンの商品(例えば:メロンパン、バタースコッチ、ツナマヨネーズなど)に使用されている乳化剤、ショー トニング、マーガリン、グリセリンに動物性(乳、卵、魚由来を除く)を含まれますか?
また、アルコール(酒)を含まれますか?
ご協力、心から感謝します。

Jawapan:

NUR IDAYU AYOB様

メール拝見させていただきました。日頃からセブン-イレブンを
ご利用いただきまして、誠にありがとうございます。

「焼きたてパンの原材料」に付いてお問い合わせの件、下記の通
りお答えさせていただきます。
製造メーカーに確認しましたのでご報告いたします。

メロンパン
 ・アルコール使用無し
 ・動物性油脂(ラード)の使用あり

【バタースコッチ】
 ・アルコール使用無し
 ・動物由来無し

【ツナマヨネーズ】
 ・アルコール使用無し
 ・動物性由来無し

商品ごとの確認は出来るのですが、突然の変更や地区毎の違い
等あるため、絶対的な保障にするものではありません。
商品ごとの内容については焼立てパンの包装の裏のシールにフリ
ーダイヤルにて地区の工場の連絡先がございます。ご心配の商品
はお問合せ下さい。

以上ご返事させていただきます。これからも引き続きセブン-イ
レブンをご愛顧下さいますようお願い申し上げます。
------------------------------
 株式会社 セブン-イレブン・ジャパン お客様相談室:田中
郵便番号 102-8455 東京都千代田区二番町8番地8
 ダイヤルイン・03-6238-3746
------------------------------------------------------------------------------------------------


melon pan(メロンパン)

butter scotch(バタースコッチ)

tuna mayonaise(ツナマヨネーズ)

Berdasarkan kepada jawapan yang diberikan oleh pihak 7 Eleven, terdapat penggunaan sumber haiwan dalam melon pan, manakala bagi butter scotch dan tuna mayonaise tiada penggunaan sumber haiwan dan alkohol dalam kandungan bahan mentahnya.
Tetapi, memandangkan terdapat perubahan penggunaan bahan mengikut pengilang bagi kawasan yang berlainan di jepun, dinasihatkan agar menghubungi talian nombor pengilang yang tertera di bahagian belakang "seal/sticker" pada setiap bungkusan untuk pengesahan yang lebih tepat.

Berkenaan 食パン 7 eleven boleh merujuk kepada link ini: infohalalIPIJ
InsyaAllah jika ada sebarang maklumat terbaru lagi saya akan maklumkan di sini. Semoga bermanfaat buat semua.
Wallahua'lam....

"Hai manusia ,makanlah apa-apa yang dibumi yg halal lagi baik dan janganlah kamu ikut langkah syaitan . Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu.."
(Surah Al-Baqarah: ayat 168)


Sometimes people change....


Bismillahirrahminirrahim...

Seharian fikiran saya dibelenggu dengan satu isu yang saya sendiri masih sukar nak terima. Saya bukan jenis blogger yang suka berbincang tentang isu semasa, apatah lagi isu dunia hiburan. Tetapi, kali ini hati saya begitu tertarik untuk berkongsi tentang sesuatu yang pada saya mungkin kita dapat fikirkan hikmah di sebalik apa yang telah berlaku(bukannya untuk berkata yang tidak elok tentang insan lain).Moga Allah memberkati niat murni saya ini:)

Pagi semalam, tengah dalam mood kemalasan untuk ke lab ( sensei@lecturer plak tak datang hari ni..heheh), tetiba saya terjumpa satu video di youtube berkenaan seorang bekas vokalis kumpulan nasyid yang amat saya minati suatu ketika dahulu, yang juga bekas pelajar SMAP Kajang dan kini menyandang profesion doktor. Jika di sekolah dan di pusat persediaan(Ambang Asuhan Jepun) dahulu, saya memang terkenal dengan seorang yang amat meminati nasyid. Tanya sahaja apa-apa jenis lagu, pasti saya tahu tajuk lagu nasyidnya=)
Banyak koleksi album artis nasyid yang saya miliki. Tapi, itu semua cerita di zaman sekolah. Sejak mula menuntut ilmu di bumi asing ini, minat saya masih kepada irama nasyid, tapi saya lebih gemar mendengar lagu-lagu nasyid dendangan artis luar negara, terutamanya yang berbahasa inggeris dan arab. Mungkin kebanyakannya lebih banyak menyentuh hati tentang nilai ketuhanan dan penghambaan padaNya.

Opps!Terlari dari tajuk cerita plak. Baiklah, berbalik kepada video yang saya jumpa itu. Pada mulanya saya agak terkesima dengan tajuk video tersebut. Baca tajuk sahaja, hati saya sudah merasakan suatu yang pelik dan seperti dibuat-buat cerita. Yelah, cerita di alam maya nih, bukannya semua boleh dipercayai. Untuk memastikan kandungannya, saya pun klik pada tajuk video tersebut.Sukar untuk dipercayai apabila menonton video berkaitan bekas vokalis kumpulan nasyid yang terkenal suatu ketika dahulu, kini sudah berubah. Sangat berbeza penampilannya dan perawakannya dalam audition rancangan realiti TV tersebut berbanding seorang yang berdakwah melalui nasyid suatu ketika dahulu. Saya cuba untuk husnuzon(bersangka baik). Banyak komen yang saya baca di youtube dan blog semata-mata untuk memastikan kesahihan berita tersebut. Ternyata perkara lain yang dapat saya simpulkan; masih ramai lagi manusia di luar sana yang inginkan kebaikan(Islam) tetapi bilangannya amat sedikit,masih ramai lagi yang suka mentertawakan kesalahan orang lain(gol.lalai), masih ramai yang tidak tahu jalan terbaik untuk memimpin manusia ke pangkal jalan(gol. tidak tahu), dan golongan ini sangat ramai.

"Ya Allah, ternyata tangunggjawab ini sangat berat!Bimbinglah daku dan sahabat-sahabat yang lain agar terus thabat di jalanMu ini dalam menjadi sebab untuk manusia meraih hidayahMu demi menggapai redhaMu."

Alhamdulillah, petunjuk Allah membawa saya kepada blog salah seorang ahli kumpulan nasyid tersebut dan penjelasan yang diberikan memberi sedikit jawapan kepada persoalan yang timbul dalam benak fikiran saya. Diharap Allah terus beri kekuatan kepada beliau untuk memimpin sahabat lamanya itu kembali ke pangkal jalan.
Moga Allah mengurniakan hidayahNya pada doktor tersebut. Sungguh Dia lebih mengetahui hal sebenar. Sama-samalah kita terus berdoa.

"Ya Allah, sesungguhnya hanya engkaulah Maha Mengetahui segala apa yang terjadi ke atas hamba-hambaMu. Ampunilah kami atas kedhaifan kami dalam mengenal cintaMu. Ampunilah kami atas kegagalan kami menepis godaan syaitan dan nafsu. Sungguh hanya engkau Maha Pengampun Maha Penyayang. Bimbinglah kami ke jalan yang direhaiMu. Berilah hidayahMu pada hamba-hambaMu yang masih mendambakan bimbinganMu. Tiada yang lebih indah melainkan penghambaan terhadap ketulusan kasihMu. Perkenankanlah doa kami. Amin ya rabballa'lamin. "

Dalam hidup ini selaku hambaNya, kita tidak akan terlepas dari menerima pelbagai ujian. Setiap insan tidak akan terlepas dari ujian walaupun sekecil zarah ujian yang diterimanya. Semakin tinggi tahap keimanan, semakin tinggi tahap ujian yang diterima. Itulah tanda kasihnya Allah pada hambaNya. Kisah di atas sebaliknya banyak menyedarkan saya akan nikmat hidayah yang saya miliki sekarang. Terutama sekali ketika menuntut ilmu di bumi kafir ini. Seperti dalam post saya sebelum ini berkenaan siku-siku kehidupan, kisah kali ini membuat saya sering terfikir apakah jalan yang akan lalui di masa akan datang?Jauh dari terus berfikiran negatif, saya nasihatkan diri agar terus berdoa dan dekatkan diri padaNya agar diri ini sentiasa terpilih untuk terus berada di jalan ini. Allah s.w.t itu Maha Berkuasa. Bila-bila masa sahaja Dia mampu menarik kembali nikmat-nikmat yang dikurniakan pada hamba-hambaNya.
Katakanlah(Muhammad),"Wahai Tuhan pemilik kekuasaan, Engkau berikan kekuasaan kepada siapa pun yang Engkau kehendaki, dan Engkau cabut kekuasaan dari siapa pun yang Engkau kehendaki. Engkau muliakan siapa pun yang Engkau kehendaki dan Engkau muliakan siapapun yang Engkau kehendaki. Di tangan Engkaulah segala kebajikan. Sungguh Engkau Maha Kuasa atas segala sesuatu."(Al-Imran: 26)
Sentiasalah mensyukuri nikmat yang Allah kurniakan pada kita walaupun pada padangan kita, ia tidak bernilai sekalipun. Saat Allah mengambilnya kembali dari kita, barulah kita menyedari kepentingannya, dan saat itu tiada siapa yang mampu menghalang kekuasanNya. Bayangkanlah nikmat oksigen yang Allah kurniakan sekarang, tiba-tiba dikurangkan menjadi 19%(asalnya 21%), mampukah seluruh makhluk di muka bumi ini terus bernafas??Renungkanlah.
Berhentilah mengata soal kesilapan insan lain kerna tiada insan yang sempurna di muka bumi ini, sebaliknya cerminlah kembali diri kita dan jadikanlah ia sebagai pedoman buat diri kita yang turut lemah dalam menghadapi mehnah(ujian) duniawi. Moga kasih sayang Illahi sentiasa bersama dalam setiap saat helaan nafas kita.
‘’Dan bersegeralah kamu kepada ampunan dari Rabbmu dan kepada surga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertaqwa, (yaitu) orang-orang yang menafkahkan (hartanya), baik di waktu lapang maupun sempit, dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan) orang. Allah menyukai orang-orang yang berbuat kebajikan. Dan (juga) orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri mereka ingat akan Allah, lalu memohon ampun terhadap dosa-dosa mereka dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa selain dari pada Allah - Dan mereka tidak meneruskan perbuatan kejinya itu, sedang mereka mengatahui. Mereka itu balasannya ialah ampunan dari Rabb mereka dan surga yang di dalamnya mengalir sungai-sungai, sedang mereka kekal di dalamnya; dan itulah sebaik-baik pahala orang-orang yang beramal.'’ (Ali-Imran:133-136).

Mari sama-sama kita hayati lirik lagu ini:)

Time waits for no one



To comprehend the value of one year,
just ask the students who failed their entrance exams,
To comprehend the value of one month,
just ask a mother who gave birth to a premature baby,
To comprehend the value of one week,
just ask the editor of a weekly newspaper,
To comprehend the value of one hour,
just ask the lovers who are waiting to meet,
To comprehend the value of one minute,
just ask the people who missed their stop on a train,
To comprehend the value of one second,
just ask the person who managed to avoid an accident just in time,
To comprehend the value of one tenth of a second,
just ask the person who ended up with a silver medals at the Olympics,
The hands of the clock will continue clicking,
Therefore....
treasure every moment we have,
and treat today as the utmost give we`ll have.

My dear friends,
Our "enemies" are working hard every moment
just to achieve their aim
To let people forget about the true way of life
about the manual of Al-Quran
about the Almighty of Allah.
Therefore....
What we as a Muslim should do?
If those "taghut" are working hard
We also should work much harder than them
just to watch Islam grows back as the world order
Treasure every moment we have
Seeking for Allah's guide and love
Remind our friends who are still dreaming
in the "fake" world that have been created by those "taghut".
Time waits for no one and he won`t wait for us
Even in one second, everything can change if He wants to
Believe in Him...
InsyaAllah if we do these in the sake of Allah and Islam
His blessing and love will be with us.
.....Hours are like diamonds, don't let them waste....


"By (the Token of) Time (through the ages),
Verily Man is in loss,
Except such as have Faith, and do righteous deeds,
and (join together) in the mutual teaching of Truth,
and of Patience and Constancy."
(Surah Al-Asr)

Epilog hati


Bismillahirrahmanirrahim...

Lama sungguh blog ini dibiarkan tanpa sebarang kata bicara...
Banyak yang saya lalui dan fikirkan dalam tempoh sebulan ini...

Saat iman berada di kemuncak, terasa himmah(kesungguhan) untuk beribadah dan "bekerja" itu tak terkawal dek diri sendiri...
Penat lelah kerana melaksanakan tugas sebagai seorang daei sangat manis..
Senyuman sentiasa terukir di bibir saban hari jasad lemah melayan kerenah adik-adik yang begitu ramah dan macam ragamnya...
Namun, itulah saat yang saya rasakan manisnya sibuk kiranya kesibukan itu adalah kerana berjuang di jalanNya..

Berbeza sama sekali dengan apa yang dirasai sejak akhir-akhir ini...
Saat iman berada di dasar jasad, himmah itu tidak lagi berkobar-kobar..
Ada sahaja alasan yang ditimbulkan si syaitan dan si nafsu hinggakan hilang kemanisan beribadah...
Yang diawla'kan dan bermain di fikiran hanyalah urusan dunia yang takkan putus penghabisannya...

"Banyaknya ronbun(journal) nak kena baca?tak faham pulak tuh..."
"Kankei(relationship) dengan senpai dan sensei kenkyu lagi nak kena jaga.."
"Interview SPA? huh malasnyee..."
"Inshi(exam utk sambung master) pun nak kena study..."
..........................................


Jauh di lubuk hati, kekosongan itu amat terasa...
Namun, kekuatan untuk mengisi kekosongan itu semakin hilang lantaran tompok-tompok hitam semakin memenuhi setiap inci hati ini...
Sahabat-sahabat seperjuangan juga hampir sebulan tidak bersua...
Liqa' di awal semester juga tidak berapa menentu...
Saat itu saya tersentak..
Ternyata tarbiyah zadtiyah diri ini masih belum mampu membentuk peribadi muslim yang didambakan...
Ternyata saya terlalu "berlembut" dengan diri sendiri!!!

"Bayangkan saat iman selemah ini kematian datang??Mahukah kamu menemui Tuhamu saat hatimu penuh dengan 'bermaksiat' padaNya?Bayangkan saat itu Allah tidak mahu memandang wajahmu yang kotor itu? Mahukah kamu dijilat api neraka sedangkan suatu masa dahulu kamu mendambakan syurga yang indah??"

Astaghfirullahala'zim...............................
Astaghfirullahala'zim...............................
Astaghfirullahala'zim...............................

Pernah suatu hari hati kecil saya berkata...
"Dalam blog dan liqa', banyak kata-kata nasihat yang disampaikan pada pembaca, adik-adik dan teman-teman seperjuangan, tapi tidak malukah pada diri sendiri?tidak malukah pada Allah?...sedangkan diri melarang tetapi dosa-dosa itu tetap juga kau ulangi??"

Mengapa kamu suruh orang lain(mengerjakan) kebajikan, sedang kamu melupakan diri (kewajiban) mu sendiri,padahal kamu membaca Al Kitab (Taurat)?Maka tidakkah kamu berfikir?(Al-Baqarah: 44)

Lantaran perasaan bersalah dan malu inilah menyebabkan blog ini terabai buat sementara waktu......
Alhamdulillah Allah itu Maha Pengampun dan Penyayang...
Entah kenapa dalam liqa' baru-baru ini terasa mudah air mata ini mengalir..
mengalir dengan deras bagai arus sungai di hulu..tanpa henti...

D:"macam dengar suara orang nangisla...sapa yerk? ataupun ade orang kaze(selsema)?"
F:"xdengar papepun...."
A: (tersenyum sambil meneruskan tangisan...=)

Saat itu saya sendiri tidak faham dengan diri sendiri....
Selama ini terasa nak nangis, tapi air jernih itu tak keluar-keluar..
Sebaliknya, malam itu mudah sekali tanpa dipaksa...
Setiap bait kata syed qutb dalam muqadimah zilal yang saya baca sangat menyentuh hati pada waktu itu...
Kata-kata semangat dari murabbi yang sangat dirindui begitu mudah menyentuh hati yang sangat kesunyian tika itu....
Alhamdulillah...saat itu hati saya berkata-kata:

"Apa salahnya menulis?apa salahnya mengingatkan manusia di luar sana yang masih tercari-cari?Sekurang-kurangnya dengan menulis kita telah melaksanakan usaha kecil dakwah, malah turut mengingat diri sendiri yang sentiasa memerlukan peringatan....Terutamanya di saat sibuk sebegini...Takkan nak tunggu kita menjadi muslim yang perfect baru nak menyampaikan kebenaran?Fitrah iman manusia itu ada naik dan turunnya.....Inilah peperangan berterusan antara himmah (kesungguhan) dan futur (down), ianya memerlukan jiwa yang hebat melawannya serta jasad yang istiqamah menghadiri taman-taman syurga di dunia sebagai 'vaccine' untuk iman didalamnya."

"Sesungguhnya hati ini lebih cepat berbolak balik daripada isi periuk yang sedang menggelegak" (Ibnu Rawahaah)

Diriwayatkan dari Abu Hurairah, bahawasanya Rasulullah saw bersabda:
"Barangsiapa menyeru kepada hidayah (petunjuk), maka ia mendapatkan pahala sebagaimana pahala orang2 yang mengerjakannya tanpa mengurangi pahala mereka sedikitpun. Dan barangsiapa menyeru kepada kesesatan maka ia mendapatkan dosa sebagaimana dosa orang2 yang mengerjakannya tanpa mengurangi dosa mereka sedikitpun" (H.R Muslim)



masih jauh perjalanan hidupmu ukhti...dekatkanlah dirimu padaNya agar mudah untukmu mengikat hati dengan manusia kerna pemegang kunci hati-hati manusia hanyalah Dia yang Esa....


p/s: mode baca ronbun(journal) vs buku tarbiyyah.....yosh gambarou!!