Syeikh: Seorang lumpuh yang menggerakkan dunia


Tanggal 15 mei 2009 yang lepas , bertambah satu angka menjadikan 61 tahun kini usia nakhbah palestin. Namun status bumi palestin kini masih kabur.Malah,dalam tempoh 61 tahun ini telah ramai pejuang Palestin yg mati syahid dibunuh oleh yahudi zionis yang tidak berperikemanusiaan itu, dan kebanyakan dari mereka adalah pemimpin-pemimpin HAMAS yang begitu tekad untuk merampas kembali bumi suci palestin dan mempertahankan kesucian al-quds(masjid Al-Aqsa). Antaranya adalah Syeikh Ahmad Yassin,merangkap Pendiri dan Tokoh Spiritual Hamas yang juga dikenali sebagai Bapa Intifada Palestin. InsyaAllah untuk post kali ini ingin saya kongsikan kisah berkaitan pejuang palestin ini. Kisah ini saya perolehi hasil bacaan dari sebuah buku yang bertajuk "Syeikh Ahmad Yassin",sebuah kisah yang telah membuka mata hati saya menjadikan Syeikh sebagai idola pemimpin Islam zaman ini. Diharap sahabat sekalian turut memperolehi manfaat dari kisah beliau ini.

Syeikh Ahmad Yassin dilahirkan dengan nama Ahmad Ismail Yassin di sebuah desa bernama Al-Jora di pinggiran Al-Mijdal, selatan Jalur Gaza pada tahun 1936.Ketika mengandungkan beliau, ibunya telah bermimpi akan melahirkan seorang anak yang bernama Ahmad dan berhajat untuk menamakan Ahmad ketika kelahiran beliau.Tetapi,telah ditentang oleh bapa beliau kerana ketika itu bapa beliau sedang bertengkar dengan seseorang yang bernama Ahmad........


Tanggal 15 Mei 1948,merupakan satu tarikh yang tidak mungkin boleh dilupai oleh anak-anak jati palestin dan umat islam seluruh dunia.Pada hari inilah merupakan nakhbah Palestin yang mana bermulanya pendudukan rejim zionis di bumi Palestin dan terbentuknya negara HARAM Israel!Dan saat itulah Syeikh Ahmad Yassin dan seramai 750,000 rakyat Palestin yang lain diusir dan terpaksa berpindah ke Gaza .Sejak hari itu,kesempitan keluarga terpaksa ditanggung oleh beliau sekeluarga hinggakan beliau terpaksa meninggalkan sekolah selama 3 tahun semata-mata untuk bekerja mencari wang demi menyara keluarganya yang ketika itu telah berpecah kepada dua.Keluarga Syeikh yang sebelum ini merupakan keluarga terkaya di kampungnya kini menjadi miskin.


Pada tahun 1952,iaitu ketika berumur 16 tahun,beliau telah terjatuh ketika bermain di tepi pantai bersama rakan-rakannya dan mengakibatkan tengkuk beliau patah.Peristiwa yang mengakibatkan kelumpuhan seumur hidup beliau ialah ketika beliau beriadah besama sahabat-sahabat dalam gerakan Ikhwanul Muslimin.Ketika itu mereka sedang membina `Menara Orang` dan beliau telah menjasi pasak kepada menara tersebut.Malangnya beliau terjatuh dan mengakibatkan beliau lumpuh seumur hidup.Syeikh yang dulunya dikenal sebagai pelajar yang cerdik dan aktif dalam sukan akhirnya menghabiskan sisa hidupnya dengan berkerusi roda.Namun,kelumpuhan beliau tidak pernah memadamkan semangat jihad beliau untuk berjuang demi bumi Palestin!


Pada tahun 1964,Syeikh Ahmad Yassin telah berjaya melanjutkan pelajaran ke Universiti Ains Syams,tetapi malangnya tidak sempat untuk menghabiskan pengajiannya apabila dipenjara sebulan berikutan penglibatan beliau dalam gerakan Ikhwanul Muslimin.Setelah keluar dari penjara, beliau pulang ke Gaza dan telah bekerja sebagai guru Bahasa Arab dan Tarbiyah Islamiyah. Kemudian beliau bertugas sebagai khatib dan guru di masjid-masjid Gaza. Dalam tempoh penjajahan, beliau menjadi khatib paling popular di kalangan masyarakat Jalur Gaza kerana kekuatan argumennya dan keberaniannya dalam al haq (kebenaran). Menurut anaknya,tidak ada masjid di Gaza yang tidak pernah dikunjungi oleh beliau.


Selain itu, kisah menarik tentang Syeikh yang ingin saya kongsi ialah kisah ketika beliau di penjara yang patut kita contohi. Dalam hayat, beliau pernah dipenjara sebanyak 3 kali. Kali kedua ialah pada tahun 1983, Syeikh Ahmad Yasin ditangkap rezim Imperialis Israel atas tuduhan memiliki senjata, membentuk pasukan militer dan menyerukan pelenyapan eksistensi negara Yahudi. Kerananya, beliau dihadapkan ke mahkamah militer Israel dan dipenjara 13 tahun. Tetapi, pada tahun 1985, beliau dibebaskan dalam rangka pertukaran tahanan antara pihak rezim Imperialis Israel dengan PFLL (Front Rakyat untuk Pembebasan Palestina) - Pimpinan Umum, setelah terseksa 11 bulan dalam penjara rezim Imperialis Israel. Pada tahun 1987,bersama aktivis islam Palestin beliau telah menubuhkan Gerakan Perlawanan Islam"Hamas". Namun,pada tanggal 16 Oktober 1991, mahkamah militer Imperialis Israel mengeluarkan keputusan dengan memenjara Syeikh Ahmad Yasin berupa penjara seumur hidup ditambah 15 tahun atas 9 tuduhan. Di antaranya seruan (provokasi) penculikan dan pembunuhan seorang zionis, pendirian Gerakan Hamas serta sayap militer dan dinas keamanannya. Dalam tempoh ini, mengakibatkan beliau lumpuh seluruh badan kecuali kepala,pekak,kebutaan di mata kirinya dan lemah pandangan di mata kanannya serta masalah kesihatan beliau yang makin teruk. Ini semua adalah akibat daripada seksaan teruk di penjara Israel dan kurangnya rawatan ke atas masalah kesihatan beliau.


Namun,walaupun Syeikh Ahmad Yassin terpaksa menghadapi seksaan ketika di penjara,beliau tidak pernah mengaggap bahawa kehidupan di penjara merupakan suatu seksaan dan boleh menghalang beliau untuk berjuang demi bumi Palestin. Sebaliknya beliau menganggap bahawa kehidupan di penjara merupakan suatu nikmat dan memudahkan lagi beliau untuk menajamkan fikiran dan mendekatkan diri kepada Allah.Menurut Ziadah, salah seorang ahli gerakan Hamas yang turut dipenjara dan berkhidmat untuk Syeikh Ahmad Yassin sepanjang beliau dipenjara, setiap hari syeikh akan bangun 2 jam lebih awal sebelum subuh untuk bertahajjud. Selepas menunaikan solat subuh,beliau akan membaca Al-Quran sehingga masuk waktu dhuha dan selepas solat sunat dhuha, beliau akan pergi ke perpustakaan khas untuk membaca buku sehingga masuk waktu zohor. Setiap hari syeikh akan membaca 3 juzuk Al-Quran dan menghafal 1 juzuk. Setiap hafalan beliau akan diminta didengari dan disemak oleh ahli gerakan lain yang turut dipenjara. Selain itu,beliau juga disukai oleh pegawai penjara.

"Ketika bersama Syeikh Ahmad Yassin,saya tidak pernah nampak rupa atau sifat seorang pengganas pada syeikh,sebaliknya saya dapat merasai ketenangan.Mungkin inilah yang dirasai oleh ahli gerakan Hamas yang menaikkan semangat mereka untuk berjuang."
MasyaAllah..itulah Syeikh Ahmad Yassin!

Akhirnya,pada 1 Oktober 1997, beliau telah dibebaskan hasil rundingan pertukaran tawanan antara kerajaan Jordan dan rejim zionis.

Zionis tidak pernah berputus asa untuk membunuh beliau. Pernah pada satu hari(tahun 2003) rumah beliau roboh diebabkan bedilan helikopter Apache milik Israel, dengan kekuasaan dan pertolongan Allah s.w.t,beliau selamat dan hanya mengalami kecedaraan ringan.Tangal 22 Mac 2004,selepas menunaikan solat subuh di sebuah masjid di Gaza dengan diiringi anaknya,Syeikh Ahmad Yassin telah mati syahid dengan dibunuh setelah 3 helikopter tentera zionis menyerang beliau dengan 3 peluru berpandu. Menurut anak beliau, Abdul Hamed dan Abdul Ghani,sebelum beliau dibunuh iaitu ketika berada di dalam masjid,mereka mengingatkan beliau bahawa kedengaran bunyi helikopter yang sedang memburu beliau..tetapi,syeikh menjawab:

"Biarlah.Memang sudah lama aku menanti mereka."

Begitulah semangat seorang mujahid yang sentiasa mengimpikan mati syahid dan tidak pernah takut pada musuhnya. Dengan keaadaan beliau yang berkerusi roda dan tidak mampu untuk berjuang di medan perang sepertimana dilakukan oleh pejuang Islam lain, namun keaadaan fizikal beliau tidak pernah menjadi penghalang untuk beliau beribadah kepada Allah s.w.t dan berjuang mendapatkan kembali bumi suci Palestin dari zionis yang kejam itu. Sekiranya beliau takut kepada zionis, sudah tentu beliau tidak akan bergerak ke sana-sini terutama sekali untuk menunaikan solat di masjid-masjid, sebaliknya hanya melindungi diri di tempat tertutup dari ancaman zionis.Tetapi,semangat beliau untuk mati syahid yang tinggi menyebabkan beliau sentiasa bergerak ke sana-sini walaupun sentiasa diingatkan oleh anak-anaknya tentang keselamatannya.


Sebagai umat Islam, kita tidak seharusnya merasa simpati apabila melihat keadaan syeikh yang berkerusi roda sebaliknya kita perlu merasa izzah dengan ciri-ciri pejuang Islam yang ditunjukkan oleh Syeikh Ahmad Yassin yang digeruni oleh zionis walaupun beliau lumpuh seluruh badan. Kita seharusnya bersyukur dengan nikmat pancaindera yang Allah kurniakan kepada kita yang membolehkan kita menunaikan ibadah dengan sempurna,bergerak dari satu tempat ke tempat yang lain dengan mudah serta mampu menghayati keindahan ciptaanNya melalui pancaindera kurniaanNya. Malangnya, ramai umat manusia zaman ini yang alpa dengan keseronokan serta kemewahan duniawi hinggakan pancaindera dan nikmat-nikmat kurniaan Ilahi tidak digunakan mengikut harakat yang sepatutnya. Akhirnya harakat manusia dan harakat alam buana semakin hilang keselariannya dan mengakibatkan dunia ini semakin rosak. Bayangkan sebuah mesin yang memiliki tiga gear untuk menggerakkan sistemnya. Sekiranya salah satu dari gear tersebut bergerak dalam arah yang bertentangan, pasti mesin itu tidak dapat berfungsi dan mengakibatkan kerosakan pada sistem tersebut. Begitulah yang terjadi ke atas dunia sekarang ini.


Sahabat sekalian, cuba kita fikirkan apakah yang menyebabkan pejuang-pejuang palestin begitu tekad mempertahankan kesucian bumi palestin ini? Ya, jawapannya sudah pasti aqidah yang tertanam dalam jiwa mereka. Bagaimana keyakinan mereka yang teguh terhadap pertolongan Allah serta pengahayatan dan kefahaman yang jitu terhadap setiap bait firman Allah dalam Al-Quran. Islam itu bukan bersifat kenegerian. Di mana sahaja jika terdapat umat manusia yang turut melafaz bait syahadah adalah menjadi tangunggjawab kita untuk sama mempertahankannya, terutama sekali bumi suci palestin. Bangunlah wahai saudara seislamku. Marilah sama-sama kita mengubah dunia yang semakin tenggelam dengan dunia yahudi. Bermulalah dengan membaiki "nilai keimanan" dalam diri kita yang semakin hari semakin luput dari sistem kehidupan. Bersatulah kerna Islam tidak akan menang selagi kita tidak bersatu menentang musuh-musuh agama Allah ini!

“Kebatilan yang tersusun dan terancang (bersistem) boleh mengalahkan hak atau kebenaran yang tidak tersusun dan terancang.”
(Imam Hassan Al-Banna)

"Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah keadaan sesuatu kaum sebelum mereka mengubah keadaan diri mereka sendiri."(surah Ar-rad:11)
p/s: Teruskan berdoa demi kemenangan Islam dan memboikot produk keluaran yahudi.....!

rujukan:buku Syeikh Ahmad Yassin dan buku The Islamic Resistence Movement(HAMAS)



0 comments: