Info berkenaan roti 7Eleven di sekitar kobe


Bismillahirrahmanirrahim....

Berdasarkan post saya yang lepas,di sini terdapat sedikit info berkenaan roti 7 Eleven yang terdapat di sekitar kawasan hyogo/kobe yang ingin saya kongsikan bersama setelah menghubungi pihak pengeluar di sini(079-4640711).

  1. メロンパン(melon pan)
    動物性油脂(豚)あり
    アルコール無し
  2.バタースコッチ(butter scotch)
    動物性無し
    アルコールあり(使用しているエタノールはわずかでエタノールに香料を溶かすため)
  3.ツナマヨネーズ(tuna mayonaise)

     動物性油(牛脂)
    アルコール無し

Merujuk kepada kenyataan di atas, kandungan bahan mentah yang digunakan dalam melon pan dan tuna mayonaise mengandungi sumber dari haiwan. Manakala bagi butter scotch bebas dari sumber haiwan tetapi mengandungi ethanol dengan kandungan yang sangat sedikit. Saya berpendapat tiada masalah dalam penggunaan alkohol etil dalam roti ini berdasarkan tujuan penggunaannya dan juga dengan nisbah yang sedikit. Sila rujuk link ini untuk penjelasan lebih lanjut berkenaan penggunaan alkohol dalam makanan.

Selain itu, terdapat juga roti-roti lain yang dijual di 7 Eleven sekitar kobe/hyogo yang bahan mentahnya dari sumber tumbuhan dan bebas dari penggunaan alkohol:
  1. ツナポテトサラダスティック(tuna potato salad stick)>(klik sini untuk gambar)
  2. 卵サラダスティック(egg salad stick)>(klik sini untuk gambar)
  3. つぶあんパン(red bean bread)>(klik sini untuk gambar)
  4. もちもちチーズ(mochi mochi cheese)>(klik sini untuk gambar)
  5. クリームパン(krim bread)>(klik sini untuk gambar)
  6. クロワッサン(croissant)>(klik sini untuk gambar)
*InsyaAllah saya akan update berkenaan roti たっぷりこんマヨネーズ(tappuri corn mayonaise) dan 一口フレンチトースト(french toast) kemudian. Buat masa sekarang masih menanti jawapan dari pihak pengeluar tersebut.^_^

Sebelum ini saya juga pernah bertanya kepada pihak pengeluar di nagoya, ternyata melon pan, butter scotch dan tuna mayonaise keluaran pengilang di sana mengandungi sumber lemak haiwan. Walaubagaimanapun masih terdapat roti-roti lain yang menggunakan sumber dari tumbuhan seperti ツナポテトサラダスティック、たまごサラダスティック、もちもちチーズ、クリームパン、とろりクリームパン、たっぷりこんマヨネーズ、つぶあんパン dan シュガーデニシュ. Namun, berkenaan penggunaan alkohol tidak dapat dipastikan. Bagi yang tinggal di nagoya, bolehlah terus menghubungi pihak pengeluar di nagoya untuk kepastian(056-8931711).

Sekiranya terdapat sebarang maklumat yang bercanggah, tegurlah saya=)
Wallahua'lam.....

" fa amma bini`mati robbika fahaddits "
maka sebarkanlah ni`mat yang Tuhanmu berikan kepadamu.....

0 comments: