Di mana Allah dalam hatimu?




"ukhti, ana dapat rasakan dalam diri enti masih kekurangan sesuatu. Semangat juang enti ana kagumi....itu tidak dapat ana nafikan....siang malam enti bersengkang mata memerah keringat bagi menyiapkan tugasan-tugasan yang diamanahkan, demi memastikan segala yang dirancang berjalan lancar....tapi, ana rasakan enti kekurangan sesuatu yang seharusnya menjadi kekuatan seorang hamba yang berjuang menyebarkan risalahNya....hurmmm..."


"hurmmm.....apa enti? cakaplah ana sedia mendengar........."


"hurmm....begini....perumpamaan seorang daie cukup dengan hanya ceria dan riak wajahnya mampu menawan hati-hati dan jiwa manusia. Satu tarikan anugerah Allah di mana dhuat yang ikhlas dan bersungguh-sungguh dalam usahanya menarik manusia kembali pada Allah memang mempunyai tarikan tersendiri. Rijal-rijal yang pautan hatinya tidak melainkan kerana Allah memiliki wajah yang berseri dan ramai jiwa-jiwa tertarik hanya dengan perwatakan luarannya... ukhti, inilah yang ana sedar masih kurang dalam diri enti...iaitu hubungan dengan Allah. Sekiranya kita dekat denganNya, insyAllah segala buah bicara kita dan perwatakan kita akan terpancar cahayanya dari hati seorang yang sentiasa dekat denganNya dan yang menjadikan Allah sebagai kekuatannya."

"Dulu ana juga begitu ukhti. Himmah untuk bekerja itu sentiasa ada melihatkan sahabat-sahabat yang begitu semangat, saling menegur jika ada yang tersilap langkah. Kesedaran melalui fikrah juga mendorong ana untuk terus melaksanakan amanahNya. Tapi, semua itu tidak kekal lama jika tidak dikukuhkan dengan kekuatan yang SATU ini. Apabila ana mula mendekati adik-adik bimbingan ana, ana jadi takut untuk berhadapan dengan realiti yang sebenarnya. Timbul juga tika itu perasaan kasal da`wi(malas untuk berdakwah) melihatkan adik-adik bimbingan ana yang bermacam-macam level dan kerenah. Ana rasakan mereka tidak sesuai dengan cara ana dan sentiasa ingin mencari alasan dengan meminta bantuan sahabat lain menggantikan tempat ana...."

"Alhamdulillah...semua itu berlarutan untuk seketika sahaja...suatu hari, selepas solat, Allah hadirkan hidayahNya..ana berfikir kembali masalah yang sedang ana alami, kembali bermuhasabah.....tika itu ana teringat akan ayat-ayat kesukaan ana dalam surah Al-baqarah..
"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupanNya...." (2:286)

".....Tetapi, boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui."(2:216)

"Ataukah kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu(cubaan) seperti (yang dialami) orang-orang yang terdahulu sebelum kamu. Mereka ditimpa kemelaratan, penderitaan dan diguncang(dengan pelbagai cubaan), sehingga rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya berkata, "Kapankah datang pertolongan Allah?"Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat."(2:214)

"Benarlah firman-firman Allah ini. Ana malu denganNya. Malu kerna ana tidak meletakkan Dia sebagai kekuatan ana. Malu kerna ana lalai dalam beribadah padaNya. Malu kerna ana tidak mendahulukan pertolonganNya. Malu kerna ana cuba lari dari ujianNya dan lebih banyak merungut dengan takdirNya. Astaghfirullahal'azim.....astagfirullahal'azim..astaghfirullahal'azim! Sejak dari itu ana sedar kekuatan utama kita adalah Allah. Kiranya hati kita sentiasa terpaut denganNya, insyaAllah setiap ujian yang datang akan kita hadapi dengan senyuman...malah jiwa-jiwa di sekeliling kita juga akan turut tertarik untuk mendekati kita sekadar hanya melalui buah bicara dan perwatakan kita. Itulah kesannya dari hati yang sentiasa dekat denganNya....."

"jazakillah ukhti.........hukhukhuk....."


"Afwan jika teguran ana mengguris hati enti...Janganlah bersedih sangat ye...
If we truly did it because of Allah, with He’s will, we won’t forget Allah throughout the course of our life as a Muslim. However, if we had other intentions, don’t fret. We still have time to repent and renew our intentions. Allah is Most Merciful and surely He loves His slaves who are constantly trying to improve and become better Muslims. InsyaAllah let dhuha and qiam be our routine.Every moment in our heart we try to remember HIM okay?....Sama-sama kita baiki diri kita er...ana pun still berusaha.....

"Betul kata ukhti tu....jika kita dekat denganNya dan meletekkan terus-menerus Allah sebagai kekuatan utama kita, biarlah di mana kita berada, berseorangan atau beramai-ramai, di negara sendiri atau di oversea, kaya atau miskin, sihat atau sakit, susah atau senang, InsyaAllah kita akan mengingati tanggungjawab dan amanah sebenar kita sebagai seorang Muslim di atas muka bumiNya....thanks again ukht...InsyaAllah, isshoni gambaroune (sama-sama berusaha ye)..."

"InsyaAllah...."





0 comments: